Proti zvažovanému zatunelování silnice před pardubickým divadlem se zvedají první kritické hlasy. Například sdružení Město na kole záměru vytýká to, že neřeší omezení automobilové dopravy v centru města a příliš jí ustupuje.

Radnice by teoreticky na zahloubení silnice mohla využít evropské dotace, které by zbyly, pokud by se neuskutečnila rozsáhlá úprava Tyršových sadů.

Dvanáct tisíc vozidel denně

Město se tunelem v délce zhruba 100 metrů snaží vymístit auta z prostoru před Zelenou bránou a Východočeským divadlem. Znovu by tak vznikla přirozená pěší spojnice třídy Míru a historického centra. Místem denně projede kolem dvanácti tisíc vozidel.

Náklady na zahloubení odhadované na přibližně 100 milionů korun jsou podle sdružení Město na kole neúměrné výsledku. „Pokud je tato pěší vazba jediným důvodem pro tak nákladnou stavbu, pak je to investice značně nejistá,” uvedla Eliška Vacková ze sdružení. Smysluplnější by podle ní bylo začít rekonstrukcí třídy Míru než zajišťováním jejího propojení s okolím. Dopravu také bude brzdit zúžení silnice ze čtyř do dvou pruhů v tunelu.

Podobný názor má také Jan Linhart ze sdružení Zelená pro Pardubicko. „Plánované krátké zahloubení nic neřeší. V podstatě jen smog a hluk přenese před divadlo, kde bude vycházet. V první řadě je potřeba postavit obchvat města a auta z centra vymístit,” prohlásil Jan Linhart.
Upozorňuje také na vysokou hladinu podzemní vody, s níž by se stavitelé zřejmě museli potýkat.

Projektant dopravních staveb Petr Novotný, který některé varianty svedení dopravy pod zem zpracoval, myšlenku obhajuje. „Tunel je v zásadě dobré řešení,” řekl Novotný.

Podle ODS by projekt zahloubení komunikace před Zelenou bránou měl přijít na řadu, až se vyřeší celý dopravní systém.

Nejprve se musí vyřešit obchvaty

„O tomto projektu se léta diskutuje, má své příznivce i odpůrce. Myslíme si ale, že tento projekt není v této souvislosti koncepční, protože pokud si vezmeme, že Pardubice nemají vyřešenou dopravu a obchvaty, tak v této době začít budovat tunel na hlavním tahu přes město je chyba. Objevuje se šance, že by křižovatka u Parama měla být realizována v roce 2012 až 2013 a také je na dobré cestě uskutečnění projektu přednádraží, což jsou akce, které zkomplikují a možná i zablokují dopravu v celém městě,” uvedl před časem zastupitel města Alexandr Krejčíř (ODS). „Projekt zahloubení komunikace před Zelenou bránou je dobrý, ale je to taková třešnička na dortu, která by měla přijít na řadu, až bude vyřešen celý dopravní systém,” dodal.

(msu, čtk)