Poslední prohlídka mostu Červeňák proběhla v prosinci roku 2018. Tehdejší výsledky nebyly vzhledem ke špatnému stavu mostu a k absenci zádržného systému příznivé a bylo doporučeno, aby se most uzavřel. Od té doby však prošel řadou oprav a rekonstrukcí, a proto bylo namístě vypracování nového posudku.

Zákaz vstupu

Přes 100 let starou stavbu tak v létě prověřili odborníci a lezci, aby odhalili, v jakém technickém stavu most skutečně je. Odborníci nyní uvedli, že most má špatnou statiku. Rozhodující pro konečný verdikt byly především koroze prutů u styčníků.

„Při současném stavu nelze vyloučit kolaps druhého pole nosné konstrukce v jakémkoli okamžiku. Pohyb a pobyt na mostu je tedy velmi nebezpečný, proto odbor dopravy okamžitě zajistil osazení obou stran mostu bariérou proti vstupu osob a doplnění značkou, která vstup chodců zakazuje. Toto rozhodnutí mě mrzí, ale je bohužel nutné s ohledem na bezpečnost,“ informoval o stavu mostu náměstek pro dopravu Jan Hrabal.

Městská džungle. Tak by se dal popsat bývalý vojenský prostor, který Pardubáci znají jako Červeňák. | Video: Remešová Nikola

Most přes Chrudimku byl zavřený čtyři roky. Lidé po něm v současnosti ale chodili na vlastní nebezpečí. Zkracovali si tak cestu.

Most Červeňák je starý, pochází z období, kdy se při podobných stavbách používalo svářkové železo.

„Objekt o třech polích je tvořen ocelovými příhradovými konstrukcemi s ocelobetonovou dolní mostovkou. První a třetí pole mostu jsou totožné. Druhé pole mostu je s největším rozpětím, od ostatních polích se liší základními rozměry příhradové soustavy. Ze statického hlediska se jedná o tři prostá pole, o celkové zatížitelnosti přitom rozhodoval nejslabší prvek a ten bohužel dopadl špatně,“ vysvětlil Hrabal s tím, že nelze nosnou konstrukci druhého pole považovat za staticky bezpečnou.

Oblast kolem řeky Chrudimky je evropsky významnou lokalitou s chráněnými druhy. Město v minulosti už nechalo opravit Zeleňák, první ze dvou mostů, které spolu s pozemky získalo, a zajistilo tak průchodnost Červeňáku pro pěší i cyklisty. Druhá dominanta místa, která svůj název získala po červeném nátěru, který se ale nedochoval, na obnovu čeká.

close Technický stav mostu Červeňák není dobrý, konstrukci doplnily bariéry proti vstupu chodců info Zdroj: Město Pardubice zoom_in

„Další kroky budeme řešit v návaznosti na připravovanou celkovou revitalizaci přírodního parku Červeňák,“ dodal Hrabal.

Obnova parku Červeňák

V příštím roce má pak začít obnova stejnojmenného přírodního parku za 60 milionů korun. Zpustlý kus přírody nedaleko centra Pardubic chce město obnovit. Vzniknou tu naučné stezky a cyklostezky. Revitalizace lokality Červeňák a obnova území v této lokalitě by měla začít příští rok. Pardubice jsou za ni ochotny zaplatit 60 milionů korun. „Samotná obnova území Červeňáku, jejímž cílem je posílení ochrany a zachování přírody, biologické rozmanitosti a zelené infrastruktury v Pardubicích, by měla začít v polovině roku 2024,“ potvrdila mluvčí radnice Nataša Hradní.

Červeňák sloužil jako vojenský areál ženistů a armáda tu po jejich činnosti zanechala velké stopy, mnoho z nich v území zůstane. Vedení města se chce zaměřit na propojení místa s okolními cyklostezkami a pěšinami, zachovat by se měly i mostní pilíře.