Větší bezpečí cestujících. Takový byl cíl stavebních úprav, které byly v posledních dnech provedeny na mezinárodním letišti v Pardubicích. Ke zpřísnění bezpečnostních opatření se vedení společnosti East Bohemian Airport (EBA) rozhodlo po březnových atentátech na bruselském letišti Zaventem.
„Odbavení pasažérů bude zároveň rychlejší," vysvětlil provozně-technický manažer společnosti EBA Tomáš Kulhánek.
Charterová sezona začíná v červnu a letiště během ní přepraví do turistických destinací a zpět asi 50 tisíc cestujících. Lidé nejdříve odevzdají v odbavovací hale zavazadla a obdrží palubní letenku. Poté projdou bezpečnostními rámy a teprve pak je čeká pasová kontrola.
Na velkých letištích je běžné, že pasažéři nejdřív absolvují kontrolu, zda nepronášejí nebezpečné věci či výbušniny. „My jsme ty dva procesy zaměnili, nejdřív jsme umístili bezpečnostní kontrolu, do prostoru haly nám už vstupuje prověřený cestující," řekl Kulhánek.
V jednom letadle cestuje obvykle 160 až 220 lidí. Nové uspořádání umožní až dvakrát rychlejší odbavení. „Celní a pasová kontrola po spoustě úprav dnes vyžaduje daleko náročnější procesy kontroly cestujících. Teď tady vznikly čtyři průchozí místa na rozdíl od původních dvou," uvedl Martin Herbich, který koordinuje stavební úpravy.
Odletová a příletová hala by měla fungovat ještě zhruba dva roky. Letiště připravuje stavbu nového terminálu, který i s příjezdovou komunikací vyjde na 256 milionů korun. Stavbou modernějšího a většího zázemí pro cestující tím reaguje i na úbytek přepravené klientely.
Pardubičtí zastupitelé před pár dny schválili směnečný program, díky kterému může letiště čerpat peníze na stavbu terminálu.
ZÁSTAVNÍ PRÁVO
„Součástí směnečného programu je zástavní právo nejen na budoucí terminál, ale i na pozemek pod ním, který akcionáři poskytnou formou zvýšení základního kapitálu EBA. Nejedná se ale o žádnou výjimečnost, neboť bychom tento krok udělali i v případě, že by banka takový požadavek neměla," sdělil náměstek primátora Jan Řehounek.
Kraj, který je menšinovým akcionářem letiště, do směnečného programu odmítl jít a radši na stavbu terminálu poskytne finance z krajské kasy.
Z Pardubic létaly linky do Ruska a ruská klientela generovala většinu příjmů firmy. Poslední loňské lety do Moskvy se uskutečnily
v květnu a do Petrohradu
v říjnu. Ruská společnost Transaero nejprve převedla spoje do Prahy a později zkrachovala.