Dnes se na základních a středních školách rozdává vysvědčení. Ze samých jedniček se nejčastěji radují prvňáčci.

V 1. A Základní školy Bratranců Veverkových v Pardubicích dosáhlo na ty nejlepší možné výsledky 21 dětí. „Čtyři žáci prospěli 
s vyznamenáním, nejčastěji mají dvojku z češtiny, a dva žáčci jen prospěli,“ doplnila třídní učitelka 1. A Jitka Sedláčková údaje o tom, jak dopadl zbytek 27členné třídy. U začínajících školáků vysvědčení plní z velké části motivační funkci. Pedagožka prorokuje, že v druhé třídě už tolik jedniček nerozdá. „V češtině nás už čeká gramatika, zatímco v první třídě jsme se jen učili písmenka. V matematice nastoupí počítání do sta,“ upřesnila.

Většina dětí a studentů ví dopředu, jaké vysvědčení si ze školy odnese. A stejně tak mívá jasno i většina rodičů. Obrovská překvapení by se dnes v domácnostech odehrávat neměla.

„Dobrý rodič má vždy představu o vysvědčení svého dítěte dříve, než ho 30. června drží ve své ruce. S prospěchem se seznamuje průběžně na rodičovských schůzkách,“ uvedla psycholožka pardubické Základní školy Bratranců Veverkových Eva Čermáková.

Hodnocení s dětmi řeší hlavně začátkem června, kdy se přicházejí poradit, jak ještě zlepšit konkrétní známky na vysvědčení.

„Probíráme spolu také způsoby, jak se na rozhodující zkoušku nebo písemku naučit i psychicky připravit,“ vysvětlila Eva Čermáková.

Koncem června už je 
v pracovně psycholožky, co se týká návštěv rodičů a žáků znepokojených výsledky studia, spíš klid. Děti už myslí hlavně na prázdniny a odpočinek.

Překvapení z vysvědčení budou dnes jen drobná. Někdo čekal jedničku, dostal dvojku, anebo opačně. Rodičům, jejichž děti – ani přes zřejmou snahu – nemají ideální školní výsledky,

psycholožka radí, aby svým potomkům našli i něco jiného, co je bude bavit a 
v čem mohou vyniknout.

„Rodiče mají tendence zakazovat dětem zájmové činnosti, pokud nejsou známky ve škole podle jejich představ, ale to není správné. Naopak by je měli podpořit v tom, co je baví. Děti s nižším intelektem bývají dobré ve sportu nebo v manuálních činnostech. Chlapci jsou často rození kutilové,“ prohlásila Eva Čermáková s tím, že každé dítě by mělo zažívat úspěch a nemusí to být zákonitě jen ve škole. Pochvalu si zaslouží i za upřímnou snahu nebo za to, že dokázalo připravit rodině snídani, uklidit kuchyň či slepit model letadla.