Parkování je jedním z nejbolestnějších problémů Pardubic. Zatím chybí jasná koncepce, přitom podle pardubického zastupitele a bývalého poslance Miroslava Petráně existuje koncepce již od roku 2006.

„V roce 2008 jsem ještě domluvil s tehdejším náměstkem primátora Alexandrem Krejčířem projednání koncepce. Jenže od té doby se tím nikdo nezabýval," postěžoval si zastupitel ze Sdružení pro Pardubice (SPP), který prý ale bohužel neuspěl při pokusu o zapracování koncepce z volebního programu SPP do programového prohlášení Rady města Pardubic.

„Kdyby byla jeho součástí, mohli jsme mít velkou část problémů už vyřešenou a měli bychom připravené podklady pro zpracovatele nového územního plánu. V první fázi by to přitom město nic nestálo. Myslím, že se všichni zastupitelé shodnou na tom, že chceme, aby v centru Pardubic parkovala auta na povrchu co nejméně," uvedl Miroslav Petráň.

Podle něj ale není potřeba parkování ve středu města přímo zakazovat. „Stačí se podívat do západní Evropy, kde parkování není zakázané, ale ceny jsou takové, že si je málokdo může dovolit," dodal Miroslav Petráň.

A kde by tedy měli lidé parkovat? Podle Miroslava Petráně by mělo být snahou města dostat auta do parkovacích domů a na existující velká parkoviště. „Zatím je vidět nechuť Čechů zajíždět do parkovacích domů. To by se mohlo změnit právě výrazným odstupňováním cen parkovného," poznamenal bývalý poslanec za Věci veřejné.
Na magistrátu ale odmítají, že by se parkováním nezabývali. „Je to otázka nového územního plánu, který by měl řešit rovněž parkování ve městě," uvedl Šimon Hradní z tiskového úseku pardubické radnice.

Nejdříve se řešilo parkování rezidentů

Podle šéfa dopravního odboru magistrátu se nová koncepce připravuje. Dopravní komise by se jí měla zabývat již na svém příštím zasedání, které se bude konat zhruba za měsíc. „Prvním krokem bylo sjednocení parkovacích zón pro rezidenty. Nyní se budeme zabývat parkováním návštěvníků města," vysvětlil Vladimír Bakajsa.

Problematika parkování se v Pardubicích dostala do centra dění poté, co hrozilo, že se bude vybírat parkovné vedle hypermarketu Albert poblíž vlakového nádraží. To totiž z velké části slouží jako odstavné parkoviště, což se příliš nelíbí obchodnímu řetězci, jehož hosté obtížně hledají místo k odstavení svého vozidla.

„I hypermarkety mohou profitovat z toho, že budou mít vedle obchodu odstavné parkoviště. Mají velkou šanci, že si tam parkující řidič půjde něco koupit," podotkl Miroslav Petráň.
Za další ideální místo pro nové záchytné parkoviště by Petráň považoval plac u vstupu na dostihové závodiště.

„Tam totiž chybí pořádné parkoviště, kde by mohli zaparkovat návštěvníci dostihů. Pokud by k areálu závodiště zajížděly autobusy dopravního podniku, mohlo by to sloužit i jako záchytné parkoviště," dodal.

U parníku Arnošt  je neustále plno

Otázkou je, jak by si lidé zvykli na parkoviště, které je takto daleko od centra města.
„Myslím, že není moc návštěvníků Pardubic, kteří by zaparkovali například u hypermarketu Globus a do centra pak jeli trolejbusem. Jednoznačně nejvytíženějším záchytným parkovištěm je plocha u parníku Arnošt. Tam je neustále plno. Řidiči tam za hodinu zaplatí deset korun, ovšem maximální cena za 24 hodin je dvacet korun. Místo je navíc v dobré docházkové vzdálenosti od centra města," nechal se slyšet Vladimír Bakajsa.