Policisté nebudou trávit čas vyšetřováním banálních nehod a místo toho budou preventivně působit na rizikových úsecích. To si slibuje ministr vnitra Ivan Langer od jednoho z bodů připravované reformy policie.
Langer po domluvě s pojišťovnami a zástupci policie navrhuje, aby k dopravním nehodám, při kterých nebyl nikdo zraněn a nevznikla škoda nad 100 tisíc korun, nevyjížděli policisté. Od příštího roku by si měli řidiči u takových kolizí mezi sebou vyříkat, kdo nehodu zavinil, a zároveň sepsat i formulář.
Jak ale test Deníku prokázal, většina z jeho čtenářů by škody po autonehodě odhadnout neuměla. Za výjezd policistů by tak museli platit.
„V případě, že bude policie přivolána zjevně neoprávněně, její výjezd pak bude platit viník nehody, ne ten, kdo policii zavolal,“ řekl Ivan Langer.
Bude mít jeho návrh nějaký efekt v praxi, nebo bude jen „šustit papírem“? Záleží na tom, jaký podíl z celkového počtu dopravních nehod tvoří ty se škodou do stovky tisíc.
„Nemám k dispozici přesné statistiky, ale kolegové z dopravní policie jejich počet odhadli na polovinu,“ uvedla tisková mluvčí východočeské policie Iva Marková.
Toto čísla potvrdil i šéf východočeského dopravního inspektorátu Karel Bušta.
„Teď je limit 50 tisíc korun, ale zrovna tak jezdíme k nehodám, při kterých vznikly nižší škody. Žádnou převratnou změnu a ušetření času dopravních policistů proto od tohoto návrhu neočekávám,“ řekl Karel Bušta.
Původně ministerstvo dokonce navrhovalo, aby byl nynější limit navýšen dokonce pětinásobně. Avšak po konzultaci s pojišťovnami, které se obávaly nárůstu podvodů, od myšlenky ustoupilo.
„Je to hloupost. Laik rozhodně nemůže poznat, jaká škoda na autě vznikla. To koneckonců na první pohled přesně neodhadne ani odborník. Ten limit bych ponechal na 50 tisících. Takhle to bude jen nahrávat těm, kteří budou chtít podvést pojišťovnu,“ uvedl pro Deník autoopravář Vladimír Vondra z Hořic.
Jako podkladový materiál pro šetření a likvidaci pojistné události bude využíván evropský záznam o nehodě. Ten by se měl stát novou součástí povinné výbavy vozidel.
„Do tohoto formuláře řidiči vyplní všechny podstatné údaje týkající se nehody. Stejný postup již dnes používá většina evropských zemí,“ sdělil prezident České asociace pojišťoven Ladislav Bartoníček.
A co na to vy, čtenáři? Řekněte nám svůj názor v diskuzi pod článkem.