Elegantní řešení cyklistické dopravy, nebo zbytečný a nebezpečný projekt?

Na hodnocení cyklopruhů, které nedávno vznikly na Bělehradské ulici, se jejich odpůrci a příznivci nemohou shodnout. Zkušenosti ze zahraničí, ale i z jiných českých měst nahrávají spíše autorům projektu.

„Ve státech, kde je rozvinutá cykloturistika, zažívají boom integrované infrastruktury. Ve velké míře se ale cyklopruhy objevují již také v České republice – a to v Praze, Brně či Břeclavi,“ uvedl jeden z autorů projektu Vojtěch Jirsa ze sdružení Město na kole.
Podle Jirsy byl ale možná chybou výběr místa, kde se první souvislý cyklopruh v Pardubicích objevil.

„Bělehradská je místo, kde se dá tento projekt nenásilně představit. Bohužel tam ale není dostatečná poptávka cyklistů, málokdo projíždí celou touto ulicí. Využívanější by byl cyklopruh třeba na Dašické ulici,“ podotkl Jirsa, který ovšem odmítá, že by v cyklopruzích nikdo nejezdil.
„Přišly nám i negativní reakce, že tam jezdí neosvětlení cyklisté, takže je zřejmé, že tam nějaké využití je. Kdo chce jet rychle, pro toho je cyklopruh vhodná volba, ostatní mohou využít souběžnou cyklostezku,“ sdělil Vojtěch Jirsa.

Problematická může být koordinace cyklopruhů s městskou hromadnou dopravou.
„Je potřeba si uvědomit, že některé trolejbusy mají patnáct metrů a v zatáčce se nemůžou zlomit, takže budou muset najíždět do cyklopruhů. Zatím s tím problémy nemáme, ale pokud by v budoucnu byly cyklopruhy více využívány, tak by zde určité obtíže nastat mohly. V principu tedy proti pruhům pro cyklisty nejsme, ale je nutné, aby tyto změny byly s dopravním podnikem projednány,“ vyjádřil se ředitel Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán.

„S řidiči trolejbusů jsem se o tom bavil a oni si stěžovali, že na křižovatce Bělehradské s ulicí Kosmonautů se špatně vytočí. Když trochu najedou do cyklopruhu, tak to není problém. Pokud se rozhlédnou, tak cyklista jim tam sám nevletí. Příště ovšem budeme s dopravním podnikem intenzivněji komunikovat,“ vysvětlil jeden z autorů projektu. Před výstavbou dalších cyklopruhů chce také sdružení Město na kole ve spolupráci s odborem dopravy připravit besedu, na které by mohli svůj projekt vysvětlit a diskutovat o něm.

„Cyklopruhy jsou tady něco nového. Mnoho lidí na ně proto reaguje poměrně negativně. Velká část lidí si myslí, že jsou nebezpečné. Já se domnívám, že segregovaná infrastruktura je možná nebezpečnější kvůli některým nepřehledným křižovatkám, na kterých musí cyklisté dávat přednost. Žádná statistika, která by ovšem srovnála bezpečnost na stezkách a v cyklopruzích, bohužel neexistuje,“ uvedl Vojtěch Jirsa, který se problematikou cyklistické dopravy zabývá i ve své diplomové práci.

Lukáš Dubský