Ulice v centru města je podle radnice i místních nebezpečná. Přechody pro chodce neodpovídají současným normám, řidiči a chodci na sebe vzájemně nevidí. „Z pohledu bezpečnosti je to asi nejhorší ulice v Pardubicích,“ upozornil pardubický zastupitel a bývalý městský cyklokoordinátor Vojtěch Jirsa.

„Tato komunikace ve městě nemá obdoby, co se počtu aut, MHD a cyklistů týče. Vzniká tam největší souběh cyklistů a vozů MHD v Pardubicích,“ popsal náměstek primátora zodpovědný za dopravu Petr Kvaš. Řidičům dopravního podniku zase komplikují nesprávně parkující vozidla výjezd ze zastávek. Vedení města se tak rozhodlo jednat. V ulici by podle projektu měl přibýt semafor a ostrůvek u přechodu a odbočovací pruh u křižovatky se Smilovou ulicí. „Zlepší se bezpečnost i situace v dopravě,“ řekl dopravní projektant Zbyněk Sperat.

Zvýšení bezpečnosti na úkor parkovacích míst

Úpravy si však vyžádají zredukování parkovacích míst v obou směrech. Projekt počítá s odstraněním 38 parkovacích míst, projektant jich hodlá nechat pouze jedenáct. Současný parkovací pruh má nahradit pruh pro cyklisty. Radnice tímto krokem chce také reagovat na nově platný zákon o předjíždění cyklistů.

S tím nesouhlasí především místní podnikatelé a vlastníci domů. „My jako podnikatelé potřebujeme místa pro zásobování našich obchodů,“ uvedl Jan Svoboda, který stojí za peticí. „Dodavatelé k nám jezdí s velkými dodávkami. Prodáváme i hodně těžké kytky,“ konstatovala majitelka květinářství Kristýna Pětioká. Nad přesunutím prodejny neuvažuje, svoji prodejnu by musela nejspíše zrušit. „Neumím si to představit, doufáme, že město ještě změní názor,“ dodala.

Strach mají i další majitelé obchodů. „Když má někdo objednané zboží, musí sem dojet autem, jinak k nám nepůjde. Takhle přijdeme o zákazníky,“ poznamenala prodavačka z obchodu s textilem, která si nepřála uvést své jméno.

Pro město je ale zásadní, že se tím zvýší bezpečnost cyklistů i chodců a zlepší se celková situace v dopravě.

Provoz na ulici 17. listopadu

Třídou 17. listopadu projede denně 16 tisíc aut, 2 000 cyklistů a více než 600 vozů městské hromadné dopravy.

Za posledních 15 let se tam stalo 80 nehod. Každý rok se na místě průměrně zraní 5 osob.

Petenti městu podali návrh na alternativní trasu pro cyklisty, která by místo třídy 17. listopadu vedla Štefánikovou ulicí. Tu však odborníci a zástupci města odmítli s tím, že je nebezpečná a situaci by nevyřešila. „To není alternativa. Vůbec ji nebudeme brát v potaz,“ konstatoval Kvaš.

Plán rekonstrukce třídy 17. listopadu už v minulosti schválila komise pro dopravu i rada města. Pak ale přišla petice a město se rozhodlo dát petičníkům slovo a projekt přibrzdit. Nyní bude návrh opět projednávat zastupitelstvo na svém prosincovém zasedání. V případě, že ho schválí, bude město hledat v rozpočtu peníze na realizaci úprav.

Prvotním impulzem pro změnu v této ulici byl nebezpečný přechod pro chodce v blízkosti základní školy. „Na nebezpečná místa na ulici upozornila policie. Dílčí řešení následně zpracovala Správa a údržba silnic Pardubického kraje, která ulici spravuje. Nicméně jejich řešení jsem nepovažovali za optimální a připravili jsme vlastní návrh, který přináší výhody všem uživatelům ulice,“ uvedl k projektu Kvaš.