Ulice v centru města je podle radnice i místních nebezpečná. Přechody pro chodce neodpovídají současným normám, řidiči a chodci na sebe vzájemně nevidí. „Z pohledu bezpečnosti je to asi nejhorší ulice v Pardubicích,“ upozornil pardubický zastupitel a bývalý městský cyklokoordinátor Vojtěch Jirsa.
„Tato komunikace ve městě nemá obdoby, co se počtu aut, MHD a cyklistů týče. Vzniká tam největší souběh cyklistů a vozů MHD v Pardubicích,“ popsal náměstek primátora zodpovědný za dopravu Petr Kvaš. Řidičům dopravního podniku zase komplikují nesprávně parkující vozidla výjezd ze zastávek. Vedení města se tak rozhodlo jednat. V ulici by podle projektu měl přibýt semafor a ostrůvek u přechodu a odbočovací pruh u křižovatky se Smilovou ulicí. „Zlepší se bezpečnost i situace v dopravě,“ řekl dopravní projektant Zbyněk Sperat.
Zvýšení bezpečnosti na úkor parkovacích míst
Úpravy si však vyžádají zredukování parkovacích míst v obou směrech. Projekt počítá s odstraněním 38 parkovacích míst, projektant jich hodlá nechat pouze jedenáct. Současný parkovací pruh má nahradit pruh pro cyklisty. Radnice tímto krokem chce také reagovat na nově platný zákon o předjíždění cyklistů.
S tím nesouhlasí především místní podnikatelé a vlastníci domů. „My jako podnikatelé potřebujeme místa pro zásobování našich obchodů,“ uvedl Jan Svoboda, který stojí za peticí. „Dodavatelé k nám jezdí s velkými dodávkami. Prodáváme i hodně těžké kytky,“ konstatovala majitelka květinářství Kristýna Pětioká. Nad přesunutím prodejny neuvažuje, svoji prodejnu by musela nejspíše zrušit. „Neumím si to představit, doufáme, že město ještě změní názor,“ dodala.
Fotogalerie: Další mrtvá zóna? Kvůli nové cyklostezce se podnikatelé bojí o své obchody
Strach mají i další majitelé obchodů. „Když má někdo objednané zboží, musí sem dojet autem, jinak k nám nepůjde. Takhle přijdeme o zákazníky,“ poznamenala prodavačka z obchodu s textilem, která si nepřála uvést své jméno.
Pro město je ale zásadní, že se tím zvýší bezpečnost cyklistů i chodců a zlepší se celková situace v dopravě.
Provoz na ulici 17. listopadu
Třídou 17. listopadu projede denně 16 tisíc aut, 2 000 cyklistů a více než 600 vozů městské hromadné dopravy.
Za posledních 15 let se tam stalo 80 nehod. Každý rok se na místě průměrně zraní 5 osob.
Petenti městu podali návrh na alternativní trasu pro cyklisty, která by místo třídy 17. listopadu vedla Štefánikovou ulicí. Tu však odborníci a zástupci města odmítli s tím, že je nebezpečná a situaci by nevyřešila. „To není alternativa. Vůbec ji nebudeme brát v potaz,“ konstatoval Kvaš.
Plán rekonstrukce třídy 17. listopadu už v minulosti schválila komise pro dopravu i rada města. Pak ale přišla petice a město se rozhodlo dát petičníkům slovo a projekt přibrzdit. Nyní bude návrh opět projednávat zastupitelstvo na svém prosincovém zasedání. V případě, že ho schválí, bude město hledat v rozpočtu peníze na realizaci úprav.
Prvotním impulzem pro změnu v této ulici byl nebezpečný přechod pro chodce v blízkosti základní školy. „Na nebezpečná místa na ulici upozornila policie. Dílčí řešení následně zpracovala Správa a údržba silnic Pardubického kraje, která ulici spravuje. Nicméně jejich řešení jsem nepovažovali za optimální a připravili jsme vlastní návrh, který přináší výhody všem uživatelům ulice,“ uvedl k projektu Kvaš.