Staveniště by vítězná firma mohla převzít zhruba 
za rok. Podle pardubického poslance MARTINA KOLOVRATNÍKA je důležité, že stavbě nehrozí zpoždění kvůli posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Zatímco první dva úseky získaly výjimku, dalších šest má novou EIA a vyhne se tak problémům, které mají některé dopravní stavby v České republice.

Jak to vypadá s časovým plánem D35?
Za poslední rok se na prvních dvou úsecích D35 podařilo vykoupit takřka všechny pozemky. Pomohla tomu moje novela zákona 
o výkupu pozemků, díky které může Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nabízet osminásobek ceny pozemků. Nyní končí soutěž na archeologický průzkum. Ten bude rozsáhlý, původně se odhadovalo, že vyjde na půl miliardy. Podle prvních indicií při vyhodnocování nabídek bude možné ušetřit až 150 milionů korun. Archeologům budou práce trvat zhruba rok. Během té doby budeme soutěžit dodavatele na první dva úseky. Tendr je dvoukolový, nyní probíhá první kolo soutěže, které by mělo být vyhodnoceno do prosince.

Kdy se tedy začne stavět?
Na podzim roku 2017 by mělo ŘSD předat staveniště. V zimě není stavební sezona, ale dodavatel si může udělat různé přípravné práce a v únoru nebo březnu se pak může stavba rozjet naplno.

Většina pozemků je vykoupených, ale zhruba u 13 má dojít k vyvlastnění. Nemůže to stavbu zdržet?
Nemůže, protože proces vyvlastnění má pevně dané lhůty. Zákon je nyní postaven tak, že už nemůže dojít k „případu Havránková".

Jak vypadá situace kolem obce Časy, kde bylo jednání o výkupu pozemků nejproblematičtější?
Je to vyřešené, obec i starosta své pozemky prodali. Před rokem byly Časy s ŘSD v klinči, ale přivedl jsem obě znesvářené strany k jednomu stolu. ŘSD pak nabídlo obci bonusovou cenu a obě strany se dohodly. Menší problémy mohou být se stavbou přivaděče od Dubiny, protože tam má starosta Časů Zdeněk Seidl nějaké další pozemky, které zatím blokuje.

Kolem D35 vzniknou další silnice. Nebude to znamenat vyšší náklady pro kraj nebo obce?
Tyto přivaděče budou silnicemi druhé třídy. Existuje memorandum, které říká, že vláda tyto přivaděče Pardubickému kraji zaplatí. Mohu tedy ubezpečit, že kraji ani obcím nevzniknou stavbou D35 vícenáklady. Sedím 
v dozorčí radě Státního fondu dopravní infrastruktury a musím říct, že všechny žádosti kraje byly dosud proplaceny. Pro řadu obcí je výstavba D35 pozitivní. Stát díky tomu může zaplatit třeba obchvat Dašic.

Zatím jsme mluvili o prvních dvou úsecích D35. Jak to vypadá s těmi šesti zbývajícími?
I v tomhle případě musím být optimistou. U dalších úseků finišují přípravy pro vydání územního rozhodnutí. Tato dokumentace bude připravená do března příštího roku. Územní rozhodnutí je pro každou stavbu klíčové, protože pak už se může začít s výkupy pozemků. Počítáme, že s výkupy začneme už příští rok na podzim. Společně s děkanem dopravní fakulty pardubické univerzity Ivo Drahotským jsme také založili Spolek pro výstavbu dálnic D35 a D43. Chtěli bychom jako mediátoři působit při jednáních mezi ŘSD a obcemi.

(dub)