Dost bylo řečí a odkladů, je potřeba konečně začít stavět. Shodly se na tom ve čtvrtek desítky politiků od ministrů až po starosty nejmenších obcí z východních Čech, kteří o věčně plánované a stále jen fiktivní dálnici R35 rokovali na konferenci v Pardubicích. A podepsaly společně se státním Ředitelstvím silnic a dálnic deklaraci s jasnými termíny výstavby. Všechny úseky už nyní rozestavěné silnice by se měly uvádět do provozu tak, aby se na konci příštího desetiletí řidiči mohli projet po dálnici z Hradce Králové do Olomouce.

Ještě před 14 dny se psalo, že celá dálnice R35 z Turnova kolem Hradce Králové, Pardubic a Svitav do Mohelnice bude hotová nejpozději v roce 2016.
Po čtvrteční konferenci v Pardubicích, která měla urychlenou výstavbu podpořit, na které se politici s tymolinovými úsměvy nechávali zvěčňovat před kameramany a na které podepisovali slavnostní deklaraci o podpoře R35, se termín výstavby paradoxně naopak vzdálil.

Stěžejní část trasy od Vysokého Mýta do Mohelnice se nezačne stavět dřív jak v roce 2014. „Reálný termín zprovoznění celé R35 v obou profilech je kolem roku 2020,“ potvrdil šéf Ředitelství silnic a dálnic Alfréd Brunclík.

A na místě je obava potvrzená letitými zkušenostmi motoristů z odkládání termínů zprovoznění jiných dálnic, že to bude ještě později. Vždyť první plány na dálniční spojení Hradce Králové s Olomoucí pocházejí z roku 1963.

Vepřové, vínko a meruňkový závin

Konference, které se účastnily nejvyšší reprezentace krajů, ministerstev, silničářů, lobby stavebních firem a desítek východočeských starostů, nepřinesla v zásadě nic nového. Až na zmíněný odklad termínu zprovoznění.

Přítomní si zato spravili chuť na dvou bohatých rautech. Podávalo se pečené vepřové, meruňkový štrůdl a bezpočet lahví vína se vypilo především na večírku pro VIP hosty v luxusním baru v centru Pardubic.

„To je sice pravda, nová informace zde žádná nezazněla. Ale podobná setkání jsou nutná právě kvůli lobbingu na poslance a další, kteří o penězích na dopravní infrastrukturu rozhodují. Aby jim dnešní nářky o potřebě R35 pořádně uvízly pod kůží,“ řekl nejmenovaný vysoký státní úředník.
Na dotaz Deníku kompetentní úředníci odmítli, že se na konferenci podepsaná deklarace stane podobně jako řada jiných memorand cárem papíru, ke kterému se za pár měsíců nebude stát hlásit.

Priorita? To už tady několikrát bylo

„Doufám, že to neskončí jako cár papíru. Vzhledem k tomu, co se děje na D1, věřím, že stát bere výstavbu R35 opravdu vážně. Dnes to přece deklaroval. Jinak by to způsobilo kolaps ekonomiky,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Ivo Toman.

Hlavní přívlastkem R35 bylo na konferenci slovo „prioritní“. Ovšem problém spočívá v tom, že podobně „prioritních“ dálnic je v Česku zhruba tolik, kolik se jich právě staví: dálnice D3 na Budějovice, D47 na Ostravu či D8 do severních Čech.

Deklarace totiž právní sílu žádnou nemá a z hlediska případné vymahatelnosti je zcela bezzubá. Potvrdili to i lidé, kteří ji za blikajících světel objektivů kamer podepsali.

Možná právě proto, aby se deklaraci dodala chybějící vážnost, předčítal ji z promítaného videozáznamu na plátně herec činohry Národního divadla Alois Švehlík. Za honorář, samozřejmě.