Oboustranná benzinka má vyrůst u Osic, ale připomínají ji jen rozestavěné nájezdy.

Po dálnici z Hradce do Prahy a zpět jsme se včera redakční Škodou Fabií vypravili právě proto, abychom zjistili, jaký nabízí po roce provozu servis řidičům. A výsledná známka? Dvojka. Ale s odřenýma ušima.

A to hlavně kvůli nešťastnému ukončení dálnice před Hradcem v polích se sjezdem na vesnickou okresku.

Zatímco 84 kilometrů z Černého mostu do Libišan řidiči pohodlně ujedou za 40 minut, dalších nejméně 20 minut zabere cesta do centra Hradce. Včera dopoledne nám to trvalo dokonce 32 minut.

Menu za sedmdesát

Posledních šest kilometrů blokuje 14 let se táhnoucí spor silničářů a farmářky Havránkové o 200 metrů široké pole. Dohodli se teprve před dvěma měsíci. Konfliktní úsek by tak mohl být otevřen napřesrok.

Dálnici D11 provází martyrium od počátku. V polích začínala, v polích dnes také končí. První úsek z pražského Černého mostu také začínal nepochopitelně v polích, bez neexistujícího přivaděče.

První kilometry nové dálnice při cestě do Prahy ale předcházející muka bohatě vynahradí. Mohly by být závodní dráhou. Vlastně trochu jsou. Mizivý provoz, skvělý rovný asfalt, žádné kamiony. Ty musejí na dálnici najíždět až u Chlumce nad Cidlinou.

A tak se 130 km/h na tachometru jsme zdaleka nejpomalejší, první auto předjíždíme až na 52. kilometru dálnice (číslováno od Prahy).

To už se musíme vyhýbat začínajícím kolonám kamionů. Ty si ostatně z dálnice také dělají pěknou rallye. U Poděbrad zatarasily dva náklaďáky na dvě minuty oba pruhy, když se jeden snažil předjet druhého. Řidič předjížděné avie při pohledu na houstnoucí netrpělivou kolonu aut za nimi dánský kamion raději pustil.

V obou směrech máte možnost natankovat pouze u tří pump. První je až v polovině cesty u Poděbrad, ku Praze přibývají. A co příjemně překvapilo, byly ceny. Benzín tu nebyl o nic dražší než v Hradci. A dá se tu i dobře naobědvat. Hotová jídla kolem 70 korun.

Čurání až v Hradci

Čím blíž ku Praze, tím větší provoz. A hlavně, o krásném asfaltu z vloni otevřeného úseku z Poděbrad do Hradce se nám už jenom zdá. Kolem Sadské (18. kilometr dálnice) začíná nechvalně proslulá „panelka“, která se za 23 let provozu změnila v opravdový tankodrom. Zkusili jsme přidat, co to s rozklepanou jízdou udělá. A vida. Při 150 km/h drncání ustává… Policejní kontrolu jsme naštěstí nepotkali.

Větší komfort skýtá cesta zpátky. Hned na první pumpě za Prahou stojí tříhvězdičkový hotel, market s textilem a malé děti si mohou zaskotačit na špinavém pískovišti uprostřed parkoviště pro náklaďáky. Ale mají tu i klasický český stánek s levným občerstvením. Kafe za neuvěřitelných 15 korun, grilovaná klobása za 25.

Na další pumpě pak stojí McDonalds. Ale za Poděbrady už nic. S čuráním máte smůlu. Vydržet musíte do Hradce, nebo zastavit v odstavném pruhu.