Výstavba tři kilometry dlouhého obchvatu Dašic sice trvala dva roky, ale místní lidé na něj čekali mnohem déle. „Příprava stavby byla náročná, zprostředkovali jsme jednání s majiteli pozemků, aby se vše urychlilo. Svolávali jsme veřejná jednání. Celá záležitost začala ale už v roce 2009, kdy jsme dělali nový územní plán. Už tehdy jsme chtěli postavit obchvat,“ vzpomínal bývalý starosta Dašic Petr Zikmund.

Průjezd po novém obchvatu Dašic. | Video: Deník/ Iveta Nádvorníková

Nyní už auta a hlavně kamiony sviští po obchvatu devadesátkou a nezatěžují centrum města. „Dnešní den je pro naše město historický. Otevření obchvatu je významným krokem k lepšímu životu nás všech v Dašicích. S otevřením nájezdů na dálnici se situace ještě zhoršila, nákladních aut a kamionů jezdilo opravdu hodně. Máme školu a školku, šlo i o bezpečnost dětí a dopravně se nám skutečně uleví,“ uvedla starostka Dašic Pavla Žídková.

Obchvat přinesl klid do města a také větší bezpečnost pro cyklisty. Součástí projektu byl totiž i unikátní podjezd pod frekventovanou silnicí. „Tunel“ využijí lidé při cestě mezi Dašicemi a sousedními Kostěnicemi. Už v pondělí dopoledne se u něj rojili cyklisté. „Bude to bezpečné i pro děti, když jezdí do školy do Dašic nebo my z Kostěnic do města na nákup. Někdy to bylo opravdu nebezpečné, hlavně když jezdily náklaďáky. To měl člověk strach, ale teď už se nebojíme,“ podotkla Marie Žáčková z Kostěnic, která se přijela na otevření obchvatu podívat na kole.

Fotogalerie: Dašice, nový obchvat

Obchvat výrazně zklidní dopravu v Dašicích a odkloní tranzit z centra. Jedná se o jeden z nejvýznamnějších dopravních projektů v režii krajské samosprávy. Výstavba stála zhruba 750 milionů korun. Přeložka silnice II/322 u Dašic slouží nejen jako obchvat města, ale je současně i jedním z krajských přivaděčů na dálnici D35. Práce na vybudování tříkilometrového úseku začaly v srpnu roku 2022.

„Je to velká událost nejenom pro město, ale celý region. Podle sčítání tudy projíždělo denně mezi třemi a čtyřmi tisíci aut. To už je minulostí a středem Dašic už pojedou hlavně místní. Celkové náklady na výstavbu obchvatu dosáhly zhruba 750 milionů korun. Na projekt jsme získali podporu ze Státního fondu dopravní infrastruktury a do nákladů je nutné započítat i mimořádně náročný archeologický průzkum za 85 milionů korun,“ sdělil hejtman Martin Netolický.Během přípravy stavby obchvatu se objevilo o několik problémů, mimo jiné s výkupy pozemků. „Na stole bylo i vyvlastnění, ale nakonec jsme k němu nemuseli přistoupit,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš a dodal, že nyní budou mít místní lidé až nervy drásající klid.

Obchvatem Dašic ale stavební práce na Pardubicku rozhodně nekončí. Na stole má kraj ještě obchvat Zminného a následovat by měl obchvat Sezemic. „V příštích měsících musíme zahájit jednání s městem Dašice o změnách na silnicích. Některé komunikace se ze druhé třídy přesunou do třetí, jiné zase podle původní dohody od nás převezme město. Na tento úsek navazujeme stavbou obchvatu Zminného, kde už probíhají archeologické práce,“ doplnil Kortyš.

Otevřením obchvatu Dašic se přemalovala i mapa krajských dálničních přivaděčů. Během léta dokonce už podruhé, protože na konci června došlo nejprve ke zprovoznění obchvatu Rokytna.

„Aktuálně máme realizované již čtyři úseky, a to Litomyšl – Česká Třebová, Ústí nad Orlicí – Litomyšl, Rokytno – Býšť a obchvat Dašic. Na konci prázdnin tedy bude v provozu polovina schválených přivaděčů,“ vysvětlil Zdeněk Vašák, ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje. Přivaděč Choceň – České Libchavy je hotový ze dvou třetin. Poslední etapa Mostek – Rozsocha bude dokončená v listopadu.

„Zbývající tři přivaděče jsou v přípravě. Největší výzvou je obchvat Vysokého Mýta a Chocně, kde probíhají intenzivní jednání s ministerstvem dopravy, aby došlo ke zvýšení finančního příspěvku státu na výstavbu této důležité infrastruktury,“ dodal Vašák.