Od neděle ze zákona musí téměř osm tisíc orgánů veřejné moci vzájemně komunikovat s více než tři sta čtyřiceti tisíci firmami a podnikateli prostřednictvím velké byrokratické revoluce – datových schránek.

Místo čekání ve frontě na úřadě a poště se teď důležitá korespondence, jako jsou například soudní obsílky či žádost o stavební povolení, bude vyřizovat elektronicky přes internet. V tom je Česká republika světovým unikátem.

„Z pohledu rozvoje informační společnosti je zavedení datových schránek určitě pozitivní věc. Hejtmanství Pardubického kraje schránku aktivovanou má a žádné závažné technické problémy se zatím nevyskytly,“ uvedla včera pro náš Deník tisková mluvčí Pardubického kraje Magdalena Navrátilová.

Datovou schránku krajského úřadu podle jejích slov ovládají pracovníci, kteří prošli školením a s její správou nemají žádné těžkosti.
„Jde o novou věc, která vyvolává potřebu změny organizace práce s dokumenty a také změnu myšlení lidí. Byrokratickou zátěž to nezvyšuje,“ sdělila Navrátilová.

Otázky a odpovědi k datovým schránkám.

Šetří čas a peníze

Pozitivní ohlasy má převratný komunikační prostředek i u pardubického podnikatele Petra France.
„Vnímám to jako velké usnadnění a hlavně ušetření času. Pryč bude chození po úřadech, většinu věcí si vyřídím přes počítač,“ poznamenal Petr Franc.

S ovládáním schránky prý pardubický podnikatel problém nemá, i když přiznává, že ji zatím moc nezkoušel.
„Teď ze začátku stejně ještě všichni datovou schránku spuštěnou nemají. Pořádně si to prostuduji, až budu mít víc času,“ podotkl Petr Franc.
„Já jsem na internetu denně a veškerou práci s počítačem rozhodně umím. Nevím ale, jak tuhle novinku budou zvládat lidé, co moc počítač a internet neovládají,“ upozornil na možné problémy podnikatel Franc.

Pavla Svítková