Pro milovníky mašinek byla sobota tím pravým dnem. Připadl na ni tototiž Den železnice, a tak i v Pardubicích mohli do zákulisí železniční dopravy nakouknout zájemci z řad veřejnosti. A dostali se i tam, kam je možné přijít opravdu jen málokdy.

Jakýmsi nervovým centrem nádraží je útřední stavědlo, která ovládá úsek mezi stanicemi Kostěnicei a Přelouč
Pět lidí odtud řídí pohyb všech kolejových vozidel čtyřiadvacet hodin denně.

„Jsme tu tři výpravčí a jedna operátorka, která má na starosti informační systém nádraží, který cestující informuje o zpoždění a polohách vlaků. Další výpravčí je pak ještě dole v kanceláři. Z tohoto pracoviště máme na starost kolem dvaceti traťových kilometrů od Kostěnic k Přelouči a také trať na Rosice nad Labem,“ uvedla hlavní výpravčí Hana Hasenhrlová.

Prostor pardubického nádraží mají mezi sebou výpravčí rozdělen na dvě poloviny: směr na Českou Třebovou a Prahu a Rosice nad Labem. Dvoučlenná obsluha ústředního stavědla pak pode pokynů hlavní výpravčí takzvaně staví cestu pro jednotlivé vlaky. Slouží k tomu speciální a na míru postavený panel. Ten sice pochází ze šedesátých let, ale slouží stále spolehlivě. S jeho pomocí pak celý tým ovládá patnáct dopravních kolejí na pardubickém nádraží a dalších asi deset manipulačních kolejí.

„Nejsilnější provoz bývá ráno mezi šestou až osmou hodinou a silný provoz je i mezi třináctou až dvacátou hodinou. Faktem ale je, že tady je frmol skoro pořád. Denně tu totiž projede přes dvě stovky osobních a nákladních vlaků,“ prozradila Deníku Hasenhrlová.