První specializovaná třída pro děti s poruchou autistického spektra v Pardubicích, která vznikla letos při Dětském rehabilitačním centru (DRC) Lentilka, připravuje na dnešek sváteční setkání s rodiči a přáteli.

Příjemné posezení

„Jedná se o posezení s vánoční atmosférou, kde si při kávě a cukroví rodiče spolu s dětmi vyrobí dáreček s vánoční tematikou za poslechu vánočních koled. Budou mít příležitost si popovídat s ostatními rodiči, s učitelkami, speciálním pedagogem a dalším personálem, který o děti pečuje,“ říká ředitelka Gabriela Bělková.

Třídu pro děti s poruchami autistického spektra (PAS) otevřeli v rehabilitačním centru Lentilka letos v říjnu.
Autismus je jednou z nejzávažnějších poruch dětského mentálního vývoje. Jedná se o vývojové postižení známé jako kvalitativní vada komunikace, sociálních vztahů a představivosti.

„Důsledkem poruchy je, že dítě dobře nerozumí tomu, co vidí, slyší a prožívá. Žije ve svém vlastním uzavřeném světě a jen někdy se ,podívá’ do světa našeho,“ vysvětluje patron třídy, lékař a poslanec Jiří Skalický a dodává, že tito lidé pak mají problémy s komunikací, ve vztazích s ostatními lidmi a obtížně zvládají běžné sociální dovednosti.

„Pro běžnou společnost je tato porucha nesrozumitelná, těžko uchopitelná a lidé nevědí, jak mají k těmto lidem přistupovat,“ sděluje Skalický.
S dětmi s autismem ve věku od tří do sedmi let pracuje v Lentilce odborně vyškolený a posílený personál, tedy speciální pedagog, pedagog, zdravotní sestra a asistent, a to podle speciálního výukového programu TEACCH – strukturované učení a aplikované behaviorální terapie.
S centrem spolupracuje krajská koordinátorka pro autismus Markéta Jirásková ze Speciálně pedagogického centra, které je součástí Základní školy a Praktické školy Svítání Pardubice.

„První čtvrtletí fungování třídy pro děti s PAS mohu hodnotit jako velmi pozitivní, kdy se nám společně podařilo rychle se na tuto novou situaci zadaptovat, jak ze strany personálu, tak i péče o děti a spolupráce s rodiči,“ podotýká Gabriela Bělková.
„Daří se nám sladit individuální speciálně-pedagogickou práci s dětmi s prací ve skupině,“ pokračuje ředitelka. „V prosinci jsme třídu rozšířili ještě o jedno nové dítě s Aspergerovým syndromem a také o jednu další osobní asistentku.“

Pravidelná setkání?

Ředitelka také velice kladně hodnotí spolupráci s rodiči, kteří se snaží k problematice autismu získávat stále nové a nové informace, aby mohli společně s námi dětem poskytnout co nejkvalitnější péči. „Například jedna maminka zahájila rozšiřující studium k autismu na Pedagogické fakultě v Praze spolu s našimi čtyřmi pracovníky Lentilky,“ popisuje Gabriela Bělková a uzavírá: „Jelikož je péče o dítě s PAS velice náročná, a to zejména pro rodiče, jejichž péče o dítě je v podstatě čtyřiadvacetihodinová, připravujeme pro ně od února 2011 pravidelná setkávání, kdy se jich budou účastnit také rodiče s dětmi staršími, ale i odborníci.“

Zdenka Hanyšová Celá