Pomoc oborům

Cílem projektu je pomáhat rozvoji technických oborů a řemesel v Pardubickém kraji a jeho obliba stále stoupá.

„Zájem škol je obrovský. Naše kapacita je zhruba sedm škol a přibližně 130 žáků. Vybírány jsou pak takové školy, které potřebují dlouhodobě podpořit nábor na technické a odborné předměty," konstatoval Vladimír Zemánek, manažer projektu TECHNOhrátky.

Děti podle něho k různým činnostem přistupují s velkým nasazením a projekt si oblíbily. Nejedná se však o akci zaměřenou jen na ně.

„Projekt zahrnuje patnáct akcí, z toho tři jsou určeny pro kariérní poradce. Stejně jako děti, tak i oni si prochází jednotlivá stanoviště a plní soutěžní úkoly," podotkla Helena Bártlová, manažerka TECHNOhrátek.

Rodiče i děti se s nabídkou oborů seznamují nejčastěji pomocí různých letáků a brožur. Podle náměstkyně hejtmana Pardubického kraje Jany Pernicové je však důležité, aby si žáci základních škol tyto technické obory zažili, a to i proto, že doma se k nim těžko dostanou.

Navíc mohou získat řadu důležitých vědomostí.

„TECHNOhrátky považuji za jeden z významných zdrojů informací pro žáky devátých tříd základních škol při volbě povolání. Seznamují se díky nim s tím, co je na základních školách zanedbáno," podotkl ředitel pardubického úřadu práce Petr Klimpl, podle kterého je podpora technického vzdělání důležitá i kvůli aktuální situaci na trhu práce.

„V první desítce nejpožadovanějších pozic jsou technické  profese, tedy svářeči, nástrojáři či frézaři.  Do důchodu budou odcházet právě ti, co mají technické vzdělání a bohužel v tuto chvíli není ta nastupující generace natolik početná, aby ty odcházející nahradila," řekl Petr Klimpl.

Na vlastní kůži

A co si žáci mohli vlastně vyzkoušet? Kromě práce se dřevem a malování to bylo i umělecké kovářství. „Vyzkoušela jsem si práci kováře. Měla jsem za úkol udělat z konce železné tyče špičku a pak ji odseknout. Nedovedu si ale představit, že bych se tím v budoucnu živila. Je to zábavné, ale  bolí po tom dost ruce. Museli mi i pomáhat a tyč otáčet," popsala své dojmy z práce uměleckého kováře Adéla Gunárová ze Základní školy Telecí. Ta by si z technických oborů prý vybrala spíše malíře, ale zatím se na podobně zaměřenou školu nechystá.

Součástí  TECHNOhrátek je fotosoutěž Řemeslo kolem nás a nově i soutěž o nejlepší školní Facebook, ve které se hodnotí, jak žáci dokáží prezentovat svou školu.

Iveta Koubková