Trolejbusy si nechaly narůst vousy. To není pohádka, ale realita. V Pardubicích jezdí trolejbusy, které mají na přední masce nalepený knír, z něhož koukají malá očka. Vousaté vozy mají upozornit na osvětovou charitativní akci Movember, která se zaměřuje na získání finančních prostředků a zvýšení povědomí o mužském zdraví.

„Každý den se vozy pohybují po městech před zraky velkého množství lidí. Kníry na autobusech tak mají velký efekt na popularizaci problematiky,“ řekl šéf Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán.

Po krajském městě v listopadu jezdí pět trolejbusů, které mají pod čelním sklem a znakem města nalepený černý malovaný knírek. V trolejbusech si cestující mohou přečíst, co kníry znamenají. „Kromě veřejnosti jsme vyzvali i naše zaměstnance, aby si nechali narůst typický listopadový knír a podpořili tak tento projekt,“ dodal Pelikán.

Autobusy, trolejbusy nebo tramvaje s knírem v listopadu jezdí také v Hradci Králové, Brně, Karlových Varech, Liberci, Plzni, Olomouci, Opavě, Ostravě, Praze a v Ústí nad Labem.

„Spolupráce organizátorů Movemberu s dopravními podniky odstartovala v loňském roce a měla velmi dobré ohlasy,“ informoval výkonný ředitel Sdružení dopravních podniků České republiky Martin Chval.

Již po šesté se k akci připojili také chrudimští hasiči, kteří se na začátku listopadu oholili a během měsíce si nechají narůst pořádný knír.

Knír nosí také hasiči

„Hasiči vzhledem k zásahové činnosti musí být vždy oholeni, aby mohli použít dýchací přístroj. Jediné, co mohou mít, je knír,“ okomentovala jejich iniciativu mluvčí Hasičského záchranného sboru Pardubického kraje Vendula Horáková.

Před dvěma roky si nechal knír narůst také Chrudimák a poslanec Jan Chvojka, letos ale od toho upustil.

„Stejně jako vloni podpořím myšlenku aktivním pohybem. Pro mne i mé okolí je to určitě lepší než dederonský knírek,“ pousmál se Chvojka s tím, že má v plánu nachodit 250 kilometrů.

Movember se věnuje mužskému zdraví

Movember je název charity, která se každým rokem snaží listopadovou osvětovou kampaní přesvědčovat muže, aby si nechali narůst kníry a svojí invencí tak pomohli obrátit pozornost k otázce mužského zdraví a vybrat pro tyto účely finance.

Iniciativa vznikla v roce 2003 v Austrálii a od té doby pomohla financovat 1250 projektů zaměřených na zdraví mužů po celém světě. Soustředí se zejména na typicky mužská onemocnění, kterými jsou rakovina prostaty a rakovina varlat.

Název Movember vznikl jako složenina dvou anglických slov – moustache (knír) a November (listopad).

Ti, kteří s kampaní sympatizují, se mohou zapojit pěstováním vlastního kníru, aktivním pohybem nebo zorganizováním nějaké akce a vybráním peněz na charitativní účely.