První tři už dorazily do Pardubic, dalších osm trolejbusů budou moci cestující využít v příštím roce.

„Část trolejbusů nahradí autobusy," poznamenal ředitel Dopravního podniku města Pardubic (DPMP) Tomáš Pelikán.

Obnova vozového parku se dotkne ale i autobusů. Loni do krajského města pořídili pět crosswayů, letos je v plánu nákup dvou nízkopodlažních vozidel.

„V roce 2018 odslouží první plynové autobusy deset let a budou mít najeto zhruba 750 tisíc kilometrů. Zatím to ještě není rozhodnuté, ale během dalších tří let bychom rádi obnovili vozový park autobusů na stlačený zemní plyn," vysvětlil Tomáš Pelikán.
Rozšíření počtu plynových autobusů DPMP neplánuje. Nyní jich vlastní 22 a plnicí stanice na zemní plyn (CNG) je využitá na 80 procent kapacity. Vozy na CNG jsou pro dopravní podnik ekonomicky výhodné.

V minulosti se zkoušely i elektrobusy, ale ty mají řadu problémů. „Bez nabíjení elektrobus běžně ujede asi 130 kilometrů. Naše turnusy ovšem mají třeba přes 300 ujetých kilometrů za den. Jejich využití by tudíž bylo provozně komplikované," podotkl ředitel DPMP.

DRÁŽNÍ VOZIDLO

Mnohem zajímavější může pro dopravní podnik být takzvaný parciální trolejbus. Je to vozidlo, které je během své cesty napájeno ze sítě, ale dokáže na krátkém úseku jet i v místech, kde není trolejové vedení.

„V reálném provozu se tento typ vozidla začal objevovat celkem nedávno. Je to legislativně složité – trolejbus je totiž považován 
za drážní vozidlo. Třeba 
v Hradci Králové kvůli tomu měli problémy s drážním úřadem," dodal Tomáš Pelikán.