„Hospodaření ovlivnila cena nafty i úbytek cestujících,“ sdělil ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán.
„Loni jsme od města dostali o pět milionů korun méně na prokazatelnou ztrátu, klesl počet cestujících, stagnoval i výběr jízdného a rostla cena nafty,“ uvedl Pelikán.
Podniku se i přes úbytek cestujících podařilo o zhruba tři miliony korun zlepšit tržby. Za jízdné, ale i další služby, které nabízí, utržil 150 milionů korun. Náklady se snaží snižovat. „Hledáme úspory. Letos chceme koupit plyn a elektřinu přes burzu. Zavedením autobusů na zemní plyn šetříme náklady na pohonné hmoty,“ konstatoval Tomáš Pelikán.
Dopravní podnik snížil i počet zaměstnanců. Předloni jich měl 445, loni 420. Pelikán dále uvedl, že pracovníky podnik nepropouštěl. Zpravidla neobsadil pozice těch pracovníků, kteří odešli do důchodu. Zároveň podnik například snížil náklady tím, že vozy městské hromadné dopravy najely loni asi o 100 tisíc kilometrů méně. „Zrušili jsme výpomocné spoje, ale v rozsahu dopravní obslužnosti to poznat není,“ řekl Pelikán.
Počet cestujících v pardubické hromadné dopravě klesá. Ještě v roce 2008 vozy přepravily 30,4 milionu cestujících. Předloni to bylo zhruba o dva miliony méně. V loňském roce zaznamenal dopravní podnik další úbytek na 27,8 milionu pasažérů, denně tak v průměru svezl 76 tisíc lidí. „Když přišla krize, lidé začali šetřit a změnili strukturu jízdních dokladů, kupovali si kredit místo časových jízdenek. V létě spíš jedou na kole nebo autem a cestou z práce to spojí s nákupem v obchodě,“ poznamenal Pelikán.
Služby městské hromadné dopravy jsou dotované. Loni pardubický dopravní podnik dostal v dotacích 150 milionů korun, z toho konkrétně od města 135 milionů korun na prokazatelné ztráty. Předloni město přispělo 140 miliony korun.
Dopravní podnik v Pardubicích zároveň provozuje zájezdovou dopravu, autoškolu, mycí linku, rehabilitační centrum, přepravu handicapovaných osob po městě nebo servisní službu.
(len, čtk)