Drahé jízdné, neuspokojivý stav a zbytečně složitý nový odbavovací systém. Tak lze krátce shrnout kritiku městské hromadné dopravy (MHD) v Pardubicích, kterou spustil minulý týden proti městu a dopravnímu podniku (DP) zastupitel Jacek Morávek (ČSSD).
Podle náměstka primátora Alexandra Krejčíře (ODS), který je zároveň předsedou představenstva dopravního podniku, jde o ze strany Morávka o účelově sestavené formulace, polopravdy či naprosté nesmysly.
„Jak je vidět, pana Morávka asi zasáhl výpadek paměti, protože pokud si já dobře vzpomínám, na žádném zasedání zastupitelstva, kde se schvaloval rozpočet města, nijak proti částce za prokazatelnou ztrátu z provozu MHD neprotestoval a nenavrhoval její navýšení. Ani nenavrhoval nikdy potom jakoukoli variantu řešení hromadné dopravy nebo její zefektivnění. O to víc je to zvláštní, že v představenstvu DP sedí zástupce stejné politické strany, jejímž zástupcem je pan Morávek,“ řekl Alexandr Krejčíř, který vůbec nesouhlasí se svým politickým oponentem, že v Pardubicích je jedno z nejdražších jízdných v republice.
„Je mnoho měst, která mají svoji nejdražší jízdenku za 14 korun, a také jsou města, která mají svoji nejdražší jednorázovou jízdenku za vyšší cenu než v Pardubicích. Pokud cestující používá čipovou kartu, jsou ceny jízdného mnohem nižší a při využití přestupů může být cena jízdenky pouhé tři koruny,“ argumentuje náměstek.
Nový odbavovací systém podle něj sice stál 24 milionů korun, projekt byl ale ze tří čtvrtin uhrazen z dotace Evropské unie. Krejčíř nesouhlasí ani s problémy s odbavováním cestujících. „Sedmdesát procent cestujících má časové jízdenky ve formě předplatného a ti se nikde přihlašovat nemusí. A těch třicet procent není zase takový problém odbavit. Cestující jsou vnímaví a velmi rychle se naučili nový systém obsluhovat,“ soudí Krejčíř.
Dopravní podnik za poslední dva roky nakoupil téměř třicet vozidel za 150 milionů korun, na všechny nízkopodlažní trolejbusy přitom opět získal dotaci EU, a to ve výši 44 milionů korun.
Důkazem, že si lidé na nový odbavovací systém zvykli, je podle Krejčíře téměř padesát tisíc vydaných karet za půl roku. „To je dvakrát víc, než měla za stejnou dobu jiná velká města. V čem to asi bude? Zájem o hromadnou dopravu v Pardubicích roste, dokladem toho jsou tři nové linky a další se připravují. Na rozdíl od jiných měst se nesnižuje počet přepravených osob, ba naopak. Proč tedy cestující MHD jezdí ,“ klade otázku Jackovi Morávkovi Alexandr Krejčíř.