VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravnímu podniku ubyli cestující. Kvůli objížďkám

Pardubice - „Jsme zhruba na úrovni roku 2011, ale není to nic dramatického," řekl Tomáš Pelikán

31.1.2014 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Počty cestujících v pardubické hromadné dopravě (v milionech)

2008             30,4
2009             28,4   
2010             27,8
2011             26,3
2012             27,1
2013             26,6

Pardubická městská hromadná doprava (MHD) loni přepravila kvůli uzavírkám klíčových silnic méně cestujících. Jejich počet klesl zhruba o půl milionu na 26,6 milionu lidí.
„Dalo se očekávat, že se na počtu cestujících podepíší uzavírky ulic Teplého a Poděbradská. Jsme zhruba na úrovni roku 2011, ale není to nic dramatického," prohlásil ředitel Dopravního podniku města Pardubic (DPMP) Tomáš Pelikán.
Od roku 2008, kdy doprava svezla více než 30 milionů lidí, počet pasažérů v MHD kolísá. Autobusy a trolejbusy podle Pelikána někdy těžko konkurují osobní dopravě, protože cestující nesvezou rychleji.
„Dá se proti tomu těžko bojovat. Postupně se snažíme, aby například na komunikacích bylo víc pruhů jen pro autobusy, zatím je takových míst v Pardubicích málo," podotkl Tomáš Pelikán.

I okolní obce

Loni vozy dopravního podniku najezdily 5,70 milionu kilometrů, předloni měly na tachometrech zhruba o 200 tisíc kilometrů více.
Dopravní podnik zajišťuje přepravu cestujících nejen pro krajské město, ale i pro okolní obce a některé spoje si objednává i hejtmanství.
Cestující v Pardubicích dlouhodobě preferují časové jízdenky a Pardubickou kartu, která funguje jako elektronická peněženka. Loni dopravní podnik zavedl i SMS jízdenky. Přes mobilní telefon se jich od února do prosince prodalo téměř 35 tisíc.
„Každý měsíc byl znát nárůst. Větší procento lidí si kupovalo jízdenku na 24 hodin, která se při celodenním ježdění vyplatí," poznamenal ředitel DPMP. Vozový park dopravního podniku postupně zvyšuje podíl vozidel na alternativní pohon. Jezdí tady více autobusů na stlačený zemní plyn, typické jsou pro krajské město i trolejbusy.

Do pěti let by také mohlo jezdit po Pardubicích deset elektrobusů, které by se napájely z trakční sítě.
„Elektrobus je tichý a čistý, má příjemný interiér a je vybaven elektrickým vytápěním i klimatizací. Přitom je energeticky velmi úsporný. Dobíjení vypadá tak, že se elektrobus pomocí sběrače na 10 až 15 minut připojí k trolejbusovému vedení v době, kdy pobývá na konečné zastávce. Noční doba je využita pro vyrovnávací nabíjení v depu," vysvětlil ředitel dopravních divizí Siemens ČR Roman Kokšal.

Dopravní podnik města Pardubic se na ně pokusí získat evropské dotace. Některé operační programy by měly podporovat projekty, které se věnují zlepšování životního prostředí ve městech.
„Za několik posledních let jsme investovali s pomocí evropských dotací do ekologizace vozového parku 55 milionů korun, letos ještě dokoupíme dva trolejbusy s rekuperací elektrické energie a dva autobusy na zemní plyn," doplnil Tomáš Pelikán.

Cestou ekologizace

Zájem o ekologické vozy má i město. „Město určitě hodlá jít cestou ekologizace vozového parku," potvrdila zájem o nové autobusy primátorka Pardubic Štěpánka Fraňková.
Dopravní podnik je akciovou společností města. Radnice ztrátový provoz MHD podporuje. Na ujeté kilometry letos doplatí 145 milionů korun, dalších 700 tisíc korun dá na provoz minibusu, který přepravuje handicapované, a 300 tisíc korun zaplatí dopravnímu podniku za provozování lodi Arnošt.

Autor: ČTK, Lukáš Dubský

31.1.2014 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Muž stál uprostřed rušné silnice

Co je podle obyvatel Pardubic největším problémem v dopravě? Odpovídat budou Pardubičtí.

Tazatelé zkoumají dopravu. Navštíví tisícovku pardubických domácností

Výhru pardubické rezervy ukoval Kovář

Pardubice - Dvě nejtěsnější, ale tříbodová vítězství si připsaly oba týmy z regionu v 11. kole fotbalové Divize C.

DOTYK.CZ

Internet se baví: Babiš líbá a Benda je stejnou jistotou jako smrt a daně

/ GALERIE, VIDEO / Tvůrci internetových memů nespí a povolební situaci v Česku pochopitelně nenechali bez povšimnutí. Pozornost si získaly zejména čtyři momenty: vděk Andreje Babiše vyjádřený tvůrci jeho kampaně Marku Prchalovi, prohra Matěje Stropnického v čele Zelených, poměrně vysoký zisk SPD Tomia Okamury - a "nesmrtelný" poslanec Marek Benda.

Vítěz voleb: Post ministra bych neodmítl

Pardubický kraj – Vítězné hnutí ANO, které vyluxovalo voliče většině českých stran, bujaře slaví. V Pardubickém kraji, jenž má ve sněmovně deset mandátů, získalo hned čtyři z nich.

Poražený voleb: Na Titanicu se stále hraje a zpívá

Pardubický kraj – K potápějícímu Titanicu přirovnal ČSSD včera, den po volbách, její pardubický hejtman Martin Netolický. Není se čemu divit. Jinak než debakl jednociferný volební výsledek sociálních demokratů, před čtyřmi lety vítězné a hlavní vládní strany, nazvat nelze. Svůj mandát obhájil ve víkendových volbách jen její zdejší lídr Jan Chvojka.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT