Cesta z Hradce do Pardubic vlakem? Třicet či spíše čtyřicet minut kodrcání se. A to jen v případě, že se cestou nepodaří nabrat další zpoždění. Výhledy nejsou o nic růžovější. Současné práce na zdvoukolejnění úseku Stéblová – Opatovice nad Labem, které by měly skončit zhruba za rok touto dobou, sice umožní jízdu až 160 kilometrů v hodině, ale na tak krátkém úseku, že se vlastně nic nezmění.

„Kdybych měl hodnotit stavbu samotnou a nedoufal bych, že na ni navážou další, tak se její přínos blíží nule," podotýká náměstek pardubického hejtmana pro dopravu Jaromír Dušek.
„Náš stěžejní problém je jednokolejný most v Rosicích a zároveň neexistence Medlešické spojky," dodává Dušek.

O takzvané Medlešické spojce se přitom diskutuje roky. Výrazně by zkrátila spojení vlaků z Chrudimi do Pardubic, které by tak nemusely přes rosický most a neblokovaly by cestu na trati mezi krajskými městy.

„Bohužel pro vedení vlaků z Chrudimi nemáme zatím žádnou ekonomicky vhodnou variantu. Hledáme řešení, jak bychom je vedli do Hradce tak, aby se vyhnuly Rosicím," naznačuje náměstek generálního ředitele pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleba. Podle něho studie sleduje i možnost, která by mohla rozšířit a zdvoukolejnit rosický most, případně by se přes Labe vybudoval most další.

„Uzel Pardubice zmodernizujeme co nejdříve. To znamená nejspíš už v roce 2018," dodává Nejezchleba. Na první část stavby zároveň naváže kompletní zdvoukolejnění trati mezi krajskými městy. Hotovo by podle odhadů mohlo být v roce 2020. Cesta se tím zkrátí až o čtvrthodinu.