Restaurace a hotely mají za sebou první den ostrého provozu elektronické evidence tržeb (EET). Deníkem oslovení podnikatelé z Pardubicka nezaznamenali včera větší technické problémy, ale k novému systému mají někteří z nich výhrady.
Jiří Malík, který provozuje restauraci na pardubické třídě Míru, vidí největší chybu EET v tom, že není zavedena plošně, ale v několika vlnách, které od sebe dělí i roky. „Je to nespravedlnost. K daňovým únikům může docházet napříč celým spektrem, proč restaurace už mají EET a řemeslníci ji mohou očekávat až někdy v roce 2018," ptá se Jiří Malík. Náklady na zavedení EET ve svém podniku odhaduje na patnáct až dvacet tisíc korun. Ceny pro zákazníky zatím zůstávají stejné.
„Počkáme do konce roku, uděláme kalkulace a uvidíme. V současné chvíli nemohu úplně vyloučit, že se ceny změní," dodává majitel restaurace.
Nové náklady promítne do cen i choltický hospodský Josef Raba. „Zdražení ale nebude výrazné a nechám ho až na leden," říká hospodský, který zařízení pro EET koupil za 8 tisíc korun a režijní náklady odhaduje na 350 korun měsíčně.
Návštěvníci občerstvení v Perníkové chaloupcev Rábech si včera ke každé účtence, která byla vydána na útratu menší než sto korun, museli připlatit 10 korun. Provozovatel Luděk Šorm tímto opatřením reagoval na zavedení elektronické evidence tržeb (EET).
KUPTE SI LOS
„Jsem mile překvapen. Reakce lidí jsou zatím dobré. Oceňují, že jsme nezdražili zboží, nenadávají," svěřil se autor netradičního řešení.
„Zákonem o EET se úč-tenky změnily na slosovatelné. Pro nás má tato nově vynucená služba zaevidování do EET hodnotu nejméně deset korun včetně 21 procent DPH a zákazníkovi bude na základě smluvních podmínek nákupu naúčtována na slosovatelnou účtenku spolu s ostatními službami a zbožím. Trafikanti také nerozdávají losy zadarmo," vysvětluje Luděk Šorm na facebooku. Naráží tak na informace, že ministerstvo financí údajně počítá s účtenkovou loterií, jež by mohla být spuštěna v první polovině příštího roku. Luděk Šorm označuje EET za zločinnou buzeraci a šmírování. „Stát místo, aby dokazoval těm, co kradou, že jsou nepoctiví. Tak chce po poctivých, aby dokazovali, že poctiví jsou," komentuje situaci Luděk Šorm.
Vydávání účtenek bylo někde včera zcela bez problémů, jinde s velkými nesnázemi a nedostatky.
„Zatím systém funguje dobře. Na odezvu se čeká asi dvě vteřiny," popisuje první zkušenosti s ostrým provozem EET hospodský z Choltic Josef Raba.
„Časové prodlení, kdy čekáme na potvrzení o příjetí datové zprávy, po kterém můžeme vydat zákazníkovi účtenku, je minimální," hodnotí i Jiří Malík.
HÁZÍ CHYBU
Jsou ale i restauratéři, jejichž podnikání systém téměř paralyzoval.
„Poslední čtyři dny bojuji s tím, že se mi program nechce spojit s ministerstvem financí a co chvíli mi vyhazuje hlášku o chybě komunikace. V takovém případě jsem zákazníkovi schopen vyjet účtenku pouze bez fiskálního kódu. Kdyby chtěl účtenku podle všech pravidel, musel bych ho požádat, ať přijde později, nebo třeba až druhý den. Když bude vše fungovat, tak mu pak vydám tu samou účtenku ještě jednou, tentokrát i s příslušným kódem," popisuje svoje trable majitel pizzerie v Chrudimi Lukáš Zavřel.
Kromě toho podnikateli samozřejmě vadí, že musel vydat za nákup příslušného softwaru a hardwaru celkem 65 tisíc korun, jež by jinak mohl využít ve firmě efektivněji.