Provozovatel elektrárny společnost Seven EC tvrdí, že úředníci velmi zpřísnili podmínky, ekologové zase křičí, že se schválená výjimka příliš neliší od té, kterou Ministerstvo životního prostředí (MŽP) na konci roku vrátilo k přepracovaní Pardubickému kraji a nakonec místo možné systémové podjatosti řešení uložilo na bedra Olomouckého kraje.

Právě jeho úředníci nyní rozhodli, že elektrárna bude muset každý rok podrobně reportovat o procesu postupného snižování emisí a po uplynutí poloviny lhůty požadované výjimkou jí úřad stanoví nový emisní limit. Olomoučtí úředníci zatrhli také navýšení denního limitu oxidů dusíku a u rtuti je výjimka oproti žádosti zase o dva roky kratší.

Schválení výjimky zvedlo vlnu nevole mezi ekologickými aktivisty, kteří proti elektrárně dlouhodobě bojují a chtějí se proti rozhodnutí odvolat.

„Překvapilo mě, že výjimka nebyla zamítnuta či radikálně zpřísněna. Stále je bohužel nepřiměřeně dlouhá a emisní limit je nastaven příliš vysoko. Platí to obzvláště u rtuti, kde již MŽP jednou konstatovalo, že výjimka ve výši 357 procent emisního limitu nebyla dostatečně odůvodněná,“ odporovala právnička spolku Frank Bold Laura Otýpková.

Proti rozhodnutí se ozvala také organizace Greenpeace, která žádá stejné podmínky pro všechny. „Délka výjimky pro elektrárnu patřící do portfolia uhlobaronů Pavla Tykače a Jana Dienstla je nezvykle dlouhá i v porovnání s konkurencí. Například firma ČEZ o výjimky pro oxidy dusíku nežádá téměř vůbec a pro rtuť žádá většinou jen odklad o dva až čtyři roky,“ dělil Jan Rovenský z Greenpeace.

Žádají odvolání

Proti výjimce se postavili také pardubičtí Zelení, kteří vyzývají Pardubický kraj, aby se odvolal. „Kraj má teď poslední možnost postavit se k problému čelem. Až doteď bylo ticho po pěšině, současná koalice ve věci nehnula ani prstem, neposlala žádné připomínky. Samospráva kraje vůbec nevyužila svá práva účastníka ve správním řízení a ani se nepokusila hájit zájem obyvatel kraje na zdravé životní prostředí,“ zhodnotil za Zelené Robert Hrdina.

Vyjádření kraje se Deníku získat nepodařilo.