Autobus, který má „klacky" jako tramvaj či trolejbus? Na takový exemplář můžete dnes narazit v Pardubicích. Dopravní podnik totiž v současné době testuje ekologický elektrobus Siemens-Rampini, který do České republiky zapůjčil vídeňský dopravní podnik.

Tento elektrobus je schopen využívat současnou trolejbusovou trakční síť. Vždy, když přijede na konečnou, dokáže pomocí sběrače dobít energii, a to za pouhých deset minut. Poté je připraven na další cestu.

Tichý a čistý

„Elektrobus je tichý a čistý, má příjemný interiér a je vybaven elektrickým vytápěním i klimatizací. Přitom je energeticky velmi úsporný. Dobíjení vypadá tak, že se elektrobus pomocí sběrače na 10 až 15 minut připojí k trolejbusovému vedení v době, kdy pobývá na konečné zastávce. Noční doba je využita pro vyrovnávací nabíjení v depu," vysvětlil ředitel dopravních divizí Siemens ČR Roman Kokšal.

V úterý a středu je v Pardubicích na linkách městské hromadné dopravy k vidění osmimetrový elektrobus z Vídně, vyrábí se ale prý i klasické dvanáctimetrové autobusy.
Jejich pořizovací cena by mohla být kolem 13 milionů korun, což je podobná částka, za kterou lze koupit trolejbusy. Oproti naftovým autobusům mají prý elektrobusy výrazně nižší provozní náklady, a to až o pět korun na kilometr. Dojezd vozidla na jedno nabití se pohybuje mezi 120 a 150 kilometry.

„Pokud se vozidlo osvědčí, budeme usilovat o získání financí na podporu ekologizace vozového parku. K více než 50 trolejbusům a 20 autobusům na zemní plyn by tak do pěti let mohl dopravní podnik  provozovat přibližně deset takovýchto elektrobusů," sdělil Deníku ředitel Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán.

Uplatnění prý elektrobus tohoto typu nachází především v centrech velkých měst, rezidenčních zónách či turisticky atraktivních místech.
„Město určitě hodlá jít cestou ekologizace vozového parku," potvrdila zájem o nové autobusy primátorka Pardubic Štěpánka Fraňková.