VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Expertka: 'Cíle projektu přednádraží jsou nejasné'

Pardubice - Lidé dnes cestují spíše autem. Je tedy multimodální uzel veřejné dopravy tak potřeba?

15.4.2011 10
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Multimodální uzel veřejné dopravy v Pardubicích je na první pohled bohumilý projekt. Měl by usnadnit přesun lidí z vlaku na autobusy dálkové a příměstské. Podíváme-li se však podrobněji na zpracování závazné studie, zdá se, že cíl celého projektu není tak zřejmý, jak by se mnohý mohl z názvu domnívat.

Mělo by tedy především dojít k pohodlnějšímu pohybu uživatelů veřejné dopravy. Z vyjádření vedení města je však zřejmé, že pro potřeby získání prostoru pro autobusová stání dojde k omezení linek městské hromadné dopravy (MHD) končících na stanici Hlavní nádraží (z osmi mají zůstat asi dvě).
Z toho vyplývá, že lidé budou vystupovat již na zastávce Hlavní nádraží, Albert HM.

Projekt však v tomto místě nepočítá se zachováním přechodu pro chodce. Řešení má být mimoúrovňové. Uvažuje se o stavbě nadchodu se dvěma výtahy. Pro lidi spěchající na vlak to však nevypadá jako nejlepší řešení, natož aby to bylo řešení rychlé, pohodlné, bezpečné a bezbariérové.

Jako zásadní problém osobně považuji neexistenci sčítání osob (z jakých směrů a kam), které by potvrzovalo potřeby cestujících přesunujících se z nádraží vlakového na autobusové. Právě vyčíslení této skupiny lidí, která by měla být zásadním podkladem pro takto rozsáhlý projekt, chybí. Jistě bychom byli rádi, aby se veřejná doprava (jak autobusová a vlaková) využívala co nejvíce, bohužel trend je opačný.

Lidé volí stále častěji automobil

S rostoucí životní úrovní lidé volí pro dosažení cíle stále častěji osobní automobil, který pak ve městě všichni najednou těžko zaparkují. Proč je tedy multimodální uzel veřejné dopravy pro Pardubice potřeba?

Celý návrh je zpracován tak, aby především usnadnil průjezd komunikace první třídy číslo 36 osobním a nákladním automobilům na Palackého třídě před nádražím Českých drah. Pro tento účel je navržena rozsáhlá okružní křižovatka „U Marka“ s přidanou komunikací pro „rychlé odbavení“ dopravy (tzv. bypass) a dále zcela nová „odlehčovací“ komunikace vedoucí skrz stávající autobusové nádraží a prostorem mezi základní školou a bývalým lihovarem. Ta se bude napojovat na nové okružní křižovatce mezi OBI a Albertem. Pro časté uživatele osobního automobilu by to mohl být jistě přínos, ne však již pro časté uživatele města jako takového.

Okružní křižovatka „U Marka“ je naprosto nevhodně umístěna mezi hlavní proud chodců mířících od vlaku do centra. Do tohoto prostoru obklopeného bytovými domy tento typ křižovatky naprosto nepatří. Vytvoří se tím pouze bariéra pro přecházející a současně dochází k prodloužení celého přecházení minimálně o padesát metrů.

Nejen chodci, ale též cyklisté budou nuceni překonávat tři přechody najednou, ke kterým budou neustále proudit nové a nové automobily.
Opět mě zde napadá otázka, zda se opravdu jedná o řešení, které řeší přestupní terminál veřejné dopravy 21. století.

Pod okna lidí žijících mezi touto křižovatkou a autobusovým nádražím bude přivedena nová doprava po tzv. odlehčovací komunikaci. Budou zde odkloněni řidiči mířící přímo do Polabin a zpět. Současně ze stávajícího autobusového nádraží má vzniknout záchytné parkoviště, kde se dá předpokládat poměrně velké dopravní zatížení.

Tato nová komunikace proto nepředstavuje nikterak koncepční řešení. Brzy se opět zaplní. Bohužel též dojde k tomu, že lidé bydlící na Závodu míru a okolí přijdou o rozsáhlou plochu zelené odpočinkové plochy mezi skateparkem, základní školou a bývalým lihovarem.

Již jsem zde poukázala na to, že neexistuje podklad potvrzující potřebnost projektu, situace se chodcům ani ostatním uživatelům veřejné dopravy nikterak nezlepší, v mnohých případech spíše zhorší a dokonce se ani tímto projektem dlouhodobě nevyřeší dopravní situace v Pardubicích či alespoň v této lokalitě. Otázka tedy stále zůstává…

Vyjádřete jakkoli svůj vlastní názor!

Při pohledu na mapu a zkoumání celého projektu najednou zjistíme, kde je zakopaný pes. Všechny zde zmiňované stavby se nějakým způsobem dotýkají či obklopují areál bývalého lihovaru ležící v soukromých rukách.

Můžeme tedy pouze spekulovat nad tím, kdo tímto projektem získá za švýcarské a naše (krajské a městské) peníze zbrusu novou příjezdní komunikaci i s parkovištěm. Mnohem snáze pak bude moci rozvinout své podnikatelské záměry.

Pokud se stávajícím projektem Multimodálního uzlu veřejné dopravy v Pardubicích nesouhlasíte, vyjádřete jakkoli svůj názor nebo rovnou podpořte naši petici.

Zdeňka Koníčková, dopravní inženýrka, členka Rady krajské organizace Strany zelených

15.4.2011 VSTUP DO DISKUSE 10
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nehoda u Bohdanče skončila zraněním matky s dítětem.
4

Při nehodě byla zraněna matka s dítětem

Utkání 5. kola základní části Kooperativa NBL mezi týmy BK JIP Pardubice a USK Praha (83:67).

Basketbalové Pardubice smetly pražské USK

Únik plynu se nekonal, záchranáři přesto měli práci

Přelouč - Na místě se zdravotníci museli postarat i o miminko.

TOP 09 je ve sněmovně, poslanec Skalický ale mandát ztratil

Pardubice – Prohra s křečovitým úsměvem. Tak hodnotí volební výsledek TOP 09 poslanec Jiří Skalický. Po napínavém sčítání hlasů se sice jeho strana do Poslanecké sněmovny dostala, ovšem sám Skalický ve funkci poslance končí.

Dostali jsme facku, říká šéf pardubické ČSSD Malina

Pardubice – Pochmurná nálada panovala v sobotu ve volebním štábu ČSSD. Strana totiž ve volbách propadla, v kraji získala pouze 7,47 procenta hlasů. V Poslanecké sněmovně tak bude mít za Pardubický kraj pouze jeden mandát. Ten obsadí krajský lídr a dosavadní ministr Jan Chvojka.

OBRAZEM: Co se odehrálo ve volebních místnostech

Pardubice - Fronty před otevřením volebních místností, člen komise agitující pro jednu ze stran, první vhozené hlasy, cestující urna za nemocnými a závěrečné sčítání hlasů. To vše zachycuje naše fotogalerie, jakési malé ohlédnutí za víkendovými volbami do poslanecké sněmovny.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení