Česko-americký spisovatel a scenárista, nominant Pulicerovy ceny za román Miliónový jeep, autor strhujícího příběhu útěku bratří Mašínů na západ - Zatím dobrý (kniha roku v soutěži Magnesia Litera), ale zejména jeden z nejbližších spolupracovníků Miloše Formana – Jan Chicago Novák dnes oficiálně v pardubickém letním kině uvede snímek Miloše Formana Amadeus.

"Za vodou" - název retrospektivy režiséra, kterého nám svět záviděl, není nikterak nahodilý. Takový je název svazku rozhovorů s Milošem Formanem, Dominikem Haškem, šachistou Lubomírem Kaválkem, fotografem Antonínem Kratochvilem, Josefem Mašínem a kameramanem Milanem Petrem Sovou. A takový je i název nového areálu 13. ročníku Pardubického letního kina. Přestože již zde diváci měli možnost zhlédnout filmy Muž na Měsíci, Lid versus Larry Fint a Valmont, tentokrát jim další z významných děl světové kinematografe - snímek Amadeus - přestaví jeden z nebližších spolupracovníků Miloše Formana," zve na večerní promítání provozovatel Letního kina Jan Motyčka.

JAN CHICAGO NOVÁK
Jan Novák se narodil roku 1953 v Kolíně, ale v letech 1970-2008 žil v Chicagu, kde vystudoval University of Chicago. Debutoval sbírkou povídek Striptýz Chicago. Svůj první román Milionový jeep napsal anglicky a dostal za něj cenu Carla Sandburga za chicagskou knihu roku v roce 1985 a nominaci na Pulitzerovu cenu. Následoval román The Grand Life a faktografická kniha Komouši, grázlové, cikáni, fízlové & básníci, za niž dostal dalšího Sandburga v roce 1992. Tou dobou se už živil převážně psaním. Jeho poslední román Děda získal Cenu Josefa Škvoreckého a jeho předchozí „pravdivý román“ Zatím dobrý byl oceněn Magnézií literou za knihu roku 2004.

Filmovému řemeslu se Jan Novák vyučil po boku Miloše Formana na filmu Valmont a později se stal spoluautorem Formanovy autobiografie Co já vím?, která vyšla v 21 jazycích. Později spolupracoval i s režiséry Ivanem Passerem, Maximillianem Schellem, Jurajem Jakubiskem, Davidem Ondříčkem a dalšími. Napsal scénáře k filmům Báječná léta pod psa a Nedodržaný sľub. Se svým synem Adamem natočil dokumentární filmy Občan Václav Havel jede na dovolenou, Občan Havel přikuluje a Pušky, puky, pivo a psi, kteréhož byla společnost CINEMA TIME, s.r. o. pořádající již 13. rokem pardubický letní biograf, exkluzivním distributorem.

PIVO A PARDUBICE
Nicméně vazba českoamerického režiséra na naše město je daleko intenzivnější. Dvanáctého února se v Pardubickém pivovaru začala vařit jubilejní várka jeho „rodinného stříbra“ - piva Pardubický Porter a zároveň se tam začal točit i dokumentární film. Jan Novák ho nazval Pivo a Pardubice a pojal jako filmovou variaci na dvě daná témata: "vaše první pivo" a "co vás napadne, když se řekne Pardubice"?

Na otázky v něm reagují lidé ze všech možných oborů a vrstev pardubické společnosti, snímaných v jejich vlastním prostředí, a montáž jejich odpovědí by měla být mozaikovým portrétem města v roce 2015. Mozaikový příběh rozhovorů se sportovními legendami i bezdomovci, alkoholiky i workoholiky, politiky i Romy, sládky i cizinci jako byly američtí basketbalisté a kolumbijské učitelky latinských tanců, kteří v Pardubicích žijí.

Obsazení dokumentu bylo dílem náhodné a dílem kalkulující. Filmaři se rozhodli postihnout veškeré lidské bohatství současných Pardubic a přitom se neuzavírat žádným dalším, plodným podnětům. Velkou část svých hrdinů prostě oslovili na ulici, protože se jim zdáli zajímaví. Málokdy je zklamali. Natáčelo se po celých Pardubicích, od pivovaru po zámecké nádvoří a přes hospodu Vatikán po bar Nora.

Režisér Jan Novák pro nás shrnul naděje, které do Piva a Pardubic vkládá: "Moje zkušenost s dokumenty je taková, že pro ně nejvíc hraje čas. Za pár let se změní móda, vizáž Pardubáků i věci, které s sebou nosí. Pivo bude věčné, to hned tak něco nenahradí, ale na všechno ostatní se budeme dívat se shovívavým úsměvem. A to je největší důvod, proč chceme tu love story mezi Pardubicemi a pivem zaznamenat ve filmu."