Nejpozději v pondělí začne na silnicích mezi Pardubicemi a Hradcem Králové jezdit šest nových nízkopodlažních autobusů.

Osobní autobusový dopravce Veolia Transport Východní Čechy omlazuje svůj vozový park.

„Nasazením příměstských nízkopodlažních autobusů Scania chceme zpřístupnit veřejnou dopravu lidem s tělesným postižením, starším občanům se sníženou pohyblivostí i rodičům s kočárky,“ uvedl ředitel Veolia Transport Jindřich Poláček.

Autobusy se přizpůsobují současnému trendu v Evropě, kdy je přední část nízkopodlažní a do autobusu se tak snadněji nastupuje.
„Vozidlo je vybaveno technologií naklonění vozové skříně. Ta umožňuje snížení výšky pravé strany vozidla k přiblížení se k nástupní hraně zastávky,“ vysvětlil Jindřich Poláček.

Příměstské autobusy švédské výroby byly dva a půl roku v provozu ve Finsku, před nasazením v České republice prošly od října celkovou kontrolou v servisu.

Autobusy Scania Omnilink nahradí vozidla Karosa typové řady 700. Průměrné stáří autobusů společnosti se tak sníží na 9,4 roku.
„Jezdit budou převážně na linkách mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, Hradcem Králové a Holicemi, Chlumcem nad Cidlinou, Novým Bydžovem a Hradcem Králové a dále Pardubicemi a Hradcem Králové přes Lázně Bohdaneč,“ upozornil Jindřich Poláček.
Autobusy mají automatickou převodovku, vytápění v podlaze a také klimatizaci. „Jelikož jsou vozidla vybavena klimatizací, tak se zvýší komfort cestování v období letních dnů,“ řekl Poláček.

Pět nízkopodlažních autobusů Veolia Transport v Pardubickém kraji má, teď jich dokoupila dalších šest. Celkem v tomto roce přepraví přes čtyři miliony cestujících na sto čtyřech pravidelných linkách.

Časem by příměstských nízkopodlažních autobusů mohlo být více, cestující si je žádají.
„Zavedení do provozu nízkopodlažních vozidel je krok dopředu. Zvláště na zastávkách, kde nejsou obrubníky, se velmi špatně nastupuje. Zdravotně postiženým lidem se rozšíří možnosti cestování. Nikdo nikdy neví, kdy takový nízkopodlažní autobus bude potřebovat, takže je dobře, že máme možnost je využít,“ uvedl Miloslav Rýgl z Centra pro zdravotně postižené v Hradci Králové.
Náměstek hejtmana Pardubického kraje odpovědný za dopravu a investice Jan Tichý prý díky úsporám ušetří na dopravě osmdesát milionů korun. Peníze využije na zvýšení dopravní obslužnosti v kraji o deset procent.

Se změnou jízdního řádu v prosinci letošního roku se naplno rozjede i Integrovaný dopravní systém Pardubického kraje, kdy cestující bude moci jednou čipovou kartou platit autobus, vlak i veřejnou hromadnou dopravu.

Pavla Svítková