O tom, že je most kapitána Bartoše v havarijním stavu, radnice ví dlouho. Už osm měsíců přes něj nesmí jezdit těžká vozidla ani autobusy. Řidiči tudy projíždí v zúženém pruhu a pouze kyvadlově. Městská hromadná doprava byla odkloněna na most Pavla Wonky. Dopravní podnik pak na trasu nasadil minibusy, které na trase hlavní nádraží – Polabiny jezdí během dopravní špičky v intervalech 8 minut, mimo špičku v 15minutovém intervalu.

Je jasné, že starý most půjde k zemi. Předtím ale musí stavbaři pro řidiče postavit dočasný most. Aby město ušetřilo a mělo šanci získat dotaci od Státního fondu dopravní infrastruktury, chce mostní provizorium stavět současně s výstavbou nového mostu. Případná dotace by totiž pro město znamenala velkou finanční úsporu.

V Řečanech nad Labem se bude jezdit po mostním provizoriu - Cena mostního provizoria včetně jeho instalace přesahuje 67 milionů korun bez DPH
Opravy mostů v Pardubickém kraji: Složité stavby za více než půl miliardy

Přestože je podle radnice doprava přes spojku hlavního nádraží a sídliště plynulá, se stavbou nového mostu a mostního provizora spěchá.
„Všechny kroky se snažíme co nejvíce zrychlit a chceme co nejdříve vyhlásit soutěž na projekční práce, u kterých preferujeme metodu design and build, a začít s výstavbou,“ řekl primátor Pardubic Jan Nadrchal, podle kterého optimistická varianta počítá s tím, že listopadové zastupitelstvo schválí investiční záměr, a v červnu nadcházejícího roku dojde k uzavření smlouvy se zhotovitelem.

Samotná stavba by podle města měla začít mezi květnem 2025 a dubnem 2027. Město dále předpokládá, že funkční mostní provizorium by bylo součástí první etapy výstavby, a tak by mohlo sloužit už od října 2025. Budoucnost mostu kpt. Bartoše je podstatná také pro Pardubický kraj, který je vlastníkem druhého důležitého mostu v centru Pardubic, mostu Pavla Wonky. Denně tudy přes Labe do centra projede kolem 20 tisíc aut, včetně vozů MHD. Jenže i tato spojka je ve špatné kondici a potřebuje zásah silničářů. „Nelze uzavřít dvě tepny přes Labe,“ již dříve upozorňoval hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Pardubičtí řidiči mohou už několik měsíců pozorovat, jak roste severovýchodní obchvat.
Obchvat Pardubic: Nejdelší zavěšený most v Česku dělníci budují z hladiny řeky

Proto chtěla mít původně radnice mostní provizorium v Polabinách hotové ještě letos, aby mohl kraj začít opravovat most v centru. Jenže kraj už s opravou mostu Pavla Wonky nemůže čekat a silničáři na něm začnou pracovat už na jaře. Pardubické řidiče tak zřejmě čekají nelehké časy.
Město podle svých slov bude i nadále všechny kroky koordinovat, jak s hejtmanstvím, tak i s Ředitelstvím silnic a dálnic.

3 návrhy

Projektanti vytvořili tři návrhy mostní konstrukce. Nový most má v každém případě vyhovovat také cyklistům a chodcům. Nově budou chodníky po obou stranách, na západní straně bude chodník o šíři 2,5 metru, šíře vozovky bude 7,5 metrů. „Na východní straně počítáme s chodníkem pro společné převedení cyklistů a pěších o šířce 5 metrů. Konkrétní uspořádání v následující dokumentaci s dopřesňujícím návrhem může projít úpravou,“ popsal náměstek primátora zodpovědný za dopravu Jan Hrabal.

„Jednotlivé varianty se liší statickým schématem a konstrukčním uspořádáním, které má vliv na postup výstavby mostu,“ uvedl projektant Jan Bursa s tím, že kvůli požadované podjezdné výšce 5,25 metru nad maximální plavební hladinu jsou navrženy pouze konstrukce prostě uložené, které umožňují případné zvednutí na větší výšku plavebního prostoru.

Jaký návrh nového mostu se vám nejvíce líbí?Zdroj: Deník/Nikola Čížková