Hejtman Pardubického kraje Radko Martínek bude psát dopis ministrovi dopravy Vítu Bártovi. Důvod? Naštvala ho neúčast ministra za Věci veřejné na pátečním Silničním veletrhu v Doubravicích.

„Mrzí nás, že ministr nepřijel, ačkoliv nad akcí převzal záštitu. Pardubický kraj je taková Popelka, co se týče zájmu. Nikdo v Praze pro zlepšení dopravy v kraji nic nedělá, ani poslanci zvolení za Pardubický kraj,“ uvedl náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Jan Tichý.

Napjatý státní rozpočet dopadá i na stavbu nových silnic a dálnic. Jan Tichý kritizoval vládu hlavně za pozastavení některých nedodělaných dopravních staveb.

„Není dobrý nápad, nechávat něco rozestavěného. To se pak stavby zbytečně prodraží,“ konstatoval Tichý.

Zmizely prý dva státní rozpočty

A jak by podle náměstka hejtmana šlo ušetřit na výstavbu nových silnic?
„Řešením je udělat nové veřejné soutěže. Tak je možné ušetřit až 20 procent. Za předchozích několik let jsme dovolili nadnárodním firmám, aby při předražených tendrech doslova ukradli dva státní rozpočty,“ rozohnil se při zahajovacím projevu Silničního veletrhu Jan Tichý.

Podle Tichého není možné v době krize škrtat stavby, protože tak spousta lidí přijde o práci. Krizový scénář nyní zpracovávají i na ministerstvu dopravy.

Firmy by měly zlevnit

„Snažíme se přimět firmy, aby zlevnily. Vzhledem k současné situaci bude při zadávání zakázek na firmy obrovský tlak, aby nabídly co nejnižší cenu,“ řekl náměstek ministra dopravy a bývalý hejtman Pardubického kraje Ivo Toman.
Podle Tomana by se ale dalo ušetřit i jinde.

„Obrovské mezery máme při plánování výstavby dálnic. Projednávání trvá třeba osm let, což stojí ohromné množství peněz. V zahraničí se výstavba dálnice projednává třeba jen čtyři až pět let. Tady je ale potřeba udělat legislativní změny,“ podotkl Toman.
Další možností je podle Tomana nestavět tak velké množství staveb kolem dálnic.

Lukáš Dubský