Hlášení zastávek v městských autobusech a trolejbusech v Pardubicích nemají na starost řidiči. Postará se o to palubní počítač a satelitní navigace GPS. Systém je spolehlivý a neplete se. Hlasy mu propůjčili herci Východočeského divadla Romana Chvalová a Alexandr Postler. „Celý systém není závislý na nějakém mačkání tlačítek, řidiče nic nerozptyluje od řízení," řekl ředitel Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán.

Vlastní souřadnice

Každá zastávka v Pardubicích a okolí má vlastní GPS souřadnici, která přesně definuje její polohu. Kolem ní je pomyslná kružnice s průměrem 60 až 80 metrů. Když vozidlo protne kružnici a blíží se ke stanici, palubní počítač nahlásí název zastávky. Každá linka má vlastní seznam.

„Systém se v podstatě nemůže splést, řazení zastávek je definováno linkou, na které je vozidlo zařazeno. Souřadnice se načítají a odečítají, systém pozná, že jede jedním nebo opačným směrem," podotkl Tomáš Pelikán.

Technici dopravního podniku musí občas zastávky znovu zaměřit a zadat nové souřadnice a jejich názvy do systému. Údaje se mění, když jsou výluky, uzavírky silnic, mění se místo zastávky nebo se nasazuje nová linka. Nedávno se například prodlužovala linka číslo 18 o další zastávky Živanice a Nerad.

„Když by se GPS porouchalo, nefungovala anténa, řidič může zastávky posouvat na počítači ručně," vysvětlil ředitel dopravního podniku.
Satelitní navigace funguje v MHD od roku 2006 a postupně se modernizuje. Dispečeři například přesně na monitoru vidí, kde autobusy a trolejbusy právě jsou. Hlášení dopravnímu podniku namluvili herci Východočeského divadla. Moc lidí ale neví, kdo hlásí zastávky nebo výstup cestujícího na čtečce.
„Známí mě nepoznávají, hlas je prý hodně zkreslený. Ale vlastně jsem se nikdy neslyšela, jezdím na kole," přiznala Romana Chvalová.

Ví to jen kolegové

„Je to legrační v tom, když sám sobě oznámím, že probíhá revize jízdenek. Vyžádal si mě, tedy můj hlas, ředitel dopravního podniku. Jinak to o mě vědí asi jen kolegové v divadle," nechal se slyšet Alexandr Postler.