„Od většiny z nich zaznělo, že s přijímacími zkouškami souhlasí, nicméně se shodli na řadě úprav, které by mohly řízení v příštích letech vylepšit. Některé jejich požadavky ale bude nutné tlumočit na úrovni Asociace krajů ČR, vlády a ministerstva,“ uvedla mluvčí Pardubického kraje Magdalena Navrátilová.

„Nejdůležitějším výsledkem přijímaček je, že se deváťáci začali učit,“ uvedl Ivo Jiránek ze Střední školy zahradnické a technické v Litomyšli. Způsob testování bude ale potřeba zkoušet už na základních školách, aby se s ním děti naučily pracovat a zvykly si i na to, že za špatnou odpověď se body odečítají.

Ředitelům se tento systém líbí především proto, že vylučuje takzvané tipování otázek. Nejvíce by ocenili, kdyby se testy plošně zavedly už na základních školách a žáci by si z nich na střední školu přinesli jen výsledky.

Přítomní se shodli na tom, že je třeba sjednotit strukturu bodů za výsledky na základní škole, zohlednit školy s talentovými zkouškami a mírně snížit bodovou hranici, která byla letos nastavena. Nezbytné bude určit i minimální hranici bodů pro druhé, případně další kolo přijímaček.

Největší problém spatřují ředitelé škol spolu s odbornou veřejností v existenci tří přihlášek. „Jsou výhodné pouze pro úzkou skupinu těch nejšikovnějších dětí, které se dostanou na všechny tři školy a pak si vybírají,“ prohlásil Milan Báča ze svitavského gymnázia. „Pokud má být naším cílem, aby nakonec byli spokojeni škola, rodiče i děti, tak tento systém pro velkou většinu dobrý není a měli bychom o tom vládu přesvědčit,“ dodal Báča.

Ředitel Střední školy obchodu, řemesel a služeb ze Žamberka Eduard Dvořák se připojil s tím, že dvě přihlášky naprosto dostačovaly. Zástupcům škol vadí také možnost manipulovat se zápisovými lístky až do září. Přiklánějí se k termínu 15. června, který by ale bylo potřeba zavést celostátně.

(msu)