Srážka autobusu s osobním vozidlem v silničním tunelu v Hřebči. S takovou informací vstupovali včera do cvičení záchranáři v Pardubickém kraji. V jindy dopravně velmi zatíženém silničním tunelu na silnici I/35 je čekala prověrka schopností i koordinace.

První záchranáře na místě čekalo na čtyřicet zraněných figurantů z autobusu – počet větší, než počet záchranářů v prvním sledu na místě a větší, než by byly kapacity nemocnic schopny zvládnout. A to znamenalo přechod na krizové scénáře určené pro takové případy.

„Zasahující museli čelit nepředvídatelnému jednání zraněných osob, a to vlivem šoku, zvýšené agresivitě a snaze některých zraněných z místa nehody utéci. Nehoda se navíc stala v tunelu,“ popsala mluvčí hasičů Vendula Horáková.

Pro zasahující hasiče, policisty a záchranáře to znamená jiné metody práce, než u „obyčejné“ nehody. Zraněné je třeba rychle roztřídit na ty, kteří pomoc potřebují a na ty, kteří budou muset na transport do nemocnice počkat, což v tomto případě byla i doba kolem jedné hodiny. Na odřenou nohu se neumírá, proražená plíce už ale je problém.

Kdo takzvaně umírá a kdo jen drobně krvácí musí zdravotnici rozlišovat rychle. V první fázi při příjezdu se totiž pouze třídí, ošetřování přijde na řadu později, jinak by mrtvých mohlo být více.

Při cvičení v tunelu byla využívána metoda třídění obětí START (S – snadná, T – terapie, A – a, R – rychlé, T – třídění). Ta se používá právě v případě hromadných neštěstí (nad 10 osob obvykle), aby bylo možno síly zdravotníků směřovat primárně k osobám, kterým jde opravdu o život.

A hasiči zatím pracují na záchraně osob z obou vozidel, zajištění bezpečnosti zraněných i záchranářů. Mezitím u tunelu předurčení dobrovolní hasiči rychle staví stan sloužící záchranářům k ošetřování pacientů podle závažnosti zranění.

V nemocnicích v širokém okolí zatím probíhá další nezbytná fáze tohoto cvičení – spouští se takzvaný traumaplán, kdy se se se záchranářem, který velí na místě neštěstí koordinuje přeprava zraněných do nemocnic podle jejich kapacity.