Nezvykle ostrý výpad vůči jednomu z pardubických zastupitelů učinila včera společnost D+D Park Pardubice, která se snaží v Semtíně vybudovat Logistické centrum Zelená louka.

Jeho výstavba začala bez stavebního povolení a firma se nyní snaží splnit všechny podmínky, aby byla černá stavba dodatečně legalizována. Podle investora se ale Miroslav Petráň pokouší jeho snahu zablokovat.
Podle představitelů D+D Park Pardubice má jít o pomstu jejich firmě za neochotu podpořit jeho zájmy.
Zastupitel Miroslav Petráň takové nařčení kategoricky popírá s tím, že mu jde naopak o zájmy města a jeho občanů. Podle něj totiž hrozí v souvislosti s logistickým centrem velké problémy v dopravním systému Pardubic.

Problém výhybny

Zprávu s podtrženým titulkem Zastupitel Petráň lže! obdrželi včera novináři na tiskové konferenci svolané společností D+D Park Pardubice. Předseda představenstva Petr Dědek v ní napadá Miroslava Petráně, že chce blokovat probíhající řízení o dodatečném povolení stavby na výhybnu na příjezdové komunikaci, která je podmínkou, aby se mohlo v pozastavené výstavbě nedaleké haly pokračovat. Petráň se přihlásil za účastníka řízení a podal proti výhybně námitku.

Investor tvrdí, že s jediným cílem – zničit projekt za téměř miliardu korun.
„Na první pohled by se mohlo zdát, že motivy pana Petráně jsou úctyhodné, ale opak je pravdou. Jeho motivem je pouze pomsta,“ řekl Petr Dědek. „Myslím, že pokud by jednání pana Petráně bylo motivováno pouze snahou hájit zájmy občanů města, tak by mu v první řadě mělo jít o to, že přinášíme do města 750 pracovních míst a investici 800 milionů korun. On je však evidentně motivován snahou poškodit projekt. Jsem si dokonce jist, že vím, co způsobilo, že je tak hlasitým kritikem projektu Zelená louka. Před časem jsem se s ním sešel a on po mně požadoval podporu Dostihovému spolku a žádal, aby se on osobně podílel na projekčních pracích na dalších projektech. Tento jeho nestoudný požadavek jsem odmítl. Když jsem odmítl podpořit jeho aktivity a přislíbit mu zakázky, tak začal dělat všechno pro to, aby Logistické centrum Zelená louka nevzniklo,“ upřesnil Petr Dědek.

Podle Dědka nyní reálně hrozí, že společnost DB Schenker, pro níž se areál připravuje, od svého záměru odstoupí. Pokud nebude mít dostatečné garance, může se tak stát v řádech dnů. D+D Park Pardubice dokonce zvažuje podat na Miroslava Petráně trestní oznámení.

Petráň: Směšné!

Obvinění firmy označuje Miroslav Petráň za směšná. O tiskové konferenci se dozvěděl, dostavil se na ni a mohl si je osobně vyslechnout. Zareagovat na ně před novináři však mohl až v předsálí.

„Osobní zájmy na tom nemám z jednoduchého důvodu. Nikdy jsem žádné logistické centrum neprojektoval ani projektovat nehodlám. To, že jsem se přihlásil do řízení jako zastupitel, na to může být různý výklad správního řádu. Zároveň ale mám jednoznačné právo se přihlásit jako občan tohoto města. V tuto chvíli mám jednoznačné plné moci od účastníků řízení a dovolím si tvrdit, že jediné, co mě v tuto chvíli zajímá, je, aby ta záležitost měla všechny parametry, které má mít. Rozhodně nehodlám halu bourat, jako stavaře by mne bolelo srdce, aby nová stavba musela být zbourána, ale ať je provázena tím, čím má být provázen každý projekt. Ať je projektová dokumentace v pořádku a já říkám, že není. Je zde řada nedostatků,“ říká svou verzi městský zastupitel, který se obává, že pokud nebude vyřešena po odborné stránce otázka dopravy, hrozí městu Pardubice a okolí velký problém.

VYJÁDŘENÍ SPOLEČNOSTI D+D REAL

Zastupitel Petráň lže!

Některá tvrzení, která pan Petráň uvádí v médiích o projektu Logistického centra Zelená louka, jsou lživá. Tento zastupitel využívá této kauzy k tomu, aby se představitelům akciové společnosti D+D Park Pardubice pomstil za jejich neochotu podpořit jeho zájmy.

Zastupitel Petráň se snaží zablokovat probíhající řízení o dodatečném povolení stavby na „výhybnu“. Přihlásil se za účastníka řízení o dodatečné povolení stavby a podal námitku k řízení o dodatečném povolení stavby. Tyto kroky pana Petráně védou k jedinému cíli – zničit projekt Logistického centra Zelená louka, zabránit vzniku 750 pracovních míst v Pardubicích a zabránit investorovi, aby do zdejšího regionu investoval téměř miliardu korun na rozvoj jinak nevyužitelného popílkoviště. Důvody, které k tomu pana Petráně vedou, jsou různé.

„Na první pohled by se mohlo zdát, že motivy pana Petráně jsou úctyhodné, ale opak je pravdou. Jeho motivem je pouze pomsta,“ řekl Petr Dědek, předseda představenstva akciové společnosti D+D Park Pardubice. „Myslím, že pokud by jednání pana Petráně bylo motivováno pouze snahou hájit zájmy občanů města, tak by mu v první řadě mělo jít o to, že přinášíme do města 750 pracovních míst a investici 800 miliónů korun. On je však evidentně motivován snahou poškodit projekt. Jsem si dokonce jist, že vím, co způsobilo, že je tak hlasitým kritikem projektu Zelená louka. Před časem jsem se s ním sešel a on po mně požadoval podporu Dostihovému spolku a žádal, aby se on osobně podílel na projekčních pracích na dalších projektech. Tento jeho nestoudný požadavek jsem odmítl. Když jsem odmítl podpořit jeho aktivity a přislíbit mu zakázky, tak začal dělat všechno pro to, aby Logistické centrum Zelená louka nevzniklo,“ upřesnil Dědek.

Chování pana Petráně budí jednoznačné podezření, že je účelové, že nemá nic společného se snahou tento projekt vyřešit, ale že jeho jedinou snahou je tento projekt zničit. Nabízí se i další úvaha, komu problémy kolem Logistického centra Zelená louka pomohou a zda svým jednáním zastupitel Petráň nepomáhá někomu, kdo za ním stojí. „Pan Petráň se dokonce několikrát v médiích sám prozradil, když se prořekl, že zná dvě další lokality, které by jistě byly vhodnější, než Semtín. Je s podivem, že zrovna v té době dostal náš partner DB Schenker nabídky na další dvě lokality. Není to podezřelé?“ konstatoval Dědek.

Zastupitel Petráň se chová jako „one-action-man“. „Na nás útočí, klade nám všemožné překážky, ale u ostatních kontroverzních projektů mlčel. Divím se, proč se stejnou vehemencí nehájil zájmy občanů města, když se před časem stavěla srovnatelně velká hala v Černé za Bory, která také vznikala na základě dodatečného stavebního povolení. Nebyl pan Petráň na tehdejším projektu náhodou zainteresován jako osoba, která tvořila projektovou dokumentaci? A proč tak hlasitě jako nyní nehájil zájmy občanů, když se jednalo o AFI Paláci? Kde tehdy pan Petráň byl, že se probudil až nyní? Tvrdím, že jeho jednání je podezřelé a jsem přesvědčen, že za tím není pouze to, co říká,“ uvedl Dědek.

Přitom jako zastupitele by ho mělo těšit, že pardubická radnice je při společných jednáních s námi jako investorem velice úspěšná. „Jako podnikateli se mi to nemusí líbit, ale občané jistě docení, že radnice vyjednala řadu nevyžádaných investic, které zaplatíme ze svého. Na své náklady konečně vyřešíme dopravní situaci na křižovatce u univerzity, zrekonstruujeme most přes Brozanský potok, postavili jsme výhybnu, vybudujeme cyklostezku a dokončíme rosický park. Tak tvrdé podmínky jako my žádný jiný investor v minulosti od radnice nedostal,“ konstatoval Dědek. „Pan Petráň jako dřívější radní a nynější zastupitel pro vyřešení složité dopravní situace na klíčové křižovatce u univerzity neudělal vůbec nic. Když už je na stole řešení, které je ochoten zaplatit soukromý investor, tak se jej snaží zlikvidovat. Svým jednáním zastupitel Petráň ohrožuje vznik křižovatky, která je jednoznačně nezbytná a my jsme souhlasili s tím, že ji na vlastní náklady postavíme,“ upřesnil.

Vrcholem jednání pana Petráně jsou však jeho lživá tvrzení v médiích. Opakovaně se vyjádřil k počtu pracovních míst, které projekt Pardubicím přinese. Tvrdíme, že Zelená louka přinese do Pardubic během dvou let 750 pracovních míst. Pan Petráň říká, že když zamhouří všechny oči, tak to bude 60, maximálně 100. Stejně tak zpochybňuje otázku dopravy. Tvrdíme, že dokud nebude zrekonstruována křižovatka I. třídy č. 36 bude většina dopravy vedena po železnici a i poté bude značná část dopravy realizována po kolejích. Pakliže má pro tato svá tvrzení důkazy, tak nechť je předloží. Pokud ne, tak lže a tím hrubě poškozuje dobré jméno naší společnosti. S ohledem na tyto skutečnosti akciová společnost D+D Park Pardubice zvažuje právní kroky proti panu Petráňovi.

VYJÁDŘENÍ MIROSLAVA PETRÁNĚ

Byl jsem přítomen na tiskové konferenci firmy D+D a.s. a mám i jejich tiskovou zprávu. Ponechám stranou fakt, že v kauze obou černých staveb nemám žádné vlastí zájmy a budu komentovat pouze zásadní údaje. Je pravda, že paragraf 27 zákona č.500/2004 Sb.- Správní řád, může mít různé výklady. Je možné, že fakt, že jsem se do řízení přihlásil jako zastupitel, nemusí být příslušným úřadem akceptován. Také mi ale tentýž paragraf dává právo přihlásit se do řízení jako občan města, což jsem učinil. Dále mám plné moci od některých nezpochybnitelných účastníků řízení.

Není a nikdy nebylo mým cílem dosáhnout odstranění stavby, což mohu doložit hned několika prohlášeními různého data. Vždy jsem chtěl pouze dosáhnout toho, aby stavba nevznikla naprosto nestandardním způsobem a po různých politických tlacích a aby byly dodrženy všechny normy a předpisy, které právní řád České republiky pro obdobné případy předepisuje. Mohu zodpovědně prohlásit, že projektová dokumentace pro dodatečné povolení stavby „Výhybny“ vykazuje hned několik vad a nedostatků. Navíc jsem byl mnoha pardubickými projektanty a obstaravateli inženýrské činnosti žádán, abych v této věci jako zastupitel zjednal nápravu. Oni jsou totiž poctiví a stejně jako já nesnesou pomyšlení, že je na tomto poli postupováno způsobem, který firma D+D užívá bez jakýchkoli skrupulí.

Je pravdou, že jsem nabízel na jednom z jednání dočasné náhradní prostory, o kterých jsem z doslechu věděl, ale pouze na dobu, než firma D+D uvede věci do pořádku. Je to při obdobných případech docela normální postup a za daných okolností to byla spíše vstřícnost.
Jestli se chovám jako „one-action-man“, ať posoudí občané, kteří mne za téměř dvacet let mé činnosti měli dostatek možností poznat. Nevím o tom, že by při stavbě haly v Černé za Bory došlo k podobnému postupu a to jednoduše proto, že jsem v té době ležel v nemocnici s téměř smrtelným zraněním a nebo jsem se z něj právě léčil. Není pravdou, že firma D+D jako investor má pro stavbu nejtvrdší podmínky, investoři typu Foxconu a Panasonicu i další je měli daleko tvrdší.

Protože k tomu mám nesporně právo, budu se i nadále zabývat technickými aspekty obou černých staveb a nehodlám připustit, aby obyvatelé města trpěli nesmyslnou dopravní zátěží pro zisk a prospěch těch, kteří se podle svého vlastního vyjádření vědomě rozhodli porušovat pravidla slušného chování a také zákony.

Na závěr jednu poznámku. Nikdy jsem neprojektoval žádné logistické centrum ani se k tomu nechystám z jednoduchého důvodu. Mám dost zakázek architektonicky daleko zajímavějších od slušných soukromých investorů a projekt logistického centra rozhodně nepatří mezi sny většiny architektů.

Ing.arch. Miroslav Petráň