VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jak se stěhuje armáda? Do Afghánistánu jedině letecky

Pardubice - To největší, co vozí českou armádu za hranice, je obří nákladní letoun Ruslan. Tento týden přistával v Pardubicích rovnou dvakrát

22.11.2013
SDÍLEJ:

Noční vykládka materiálu z Afghánistánu z letounu Ruslan.Foto: DENÍK/Jiří Sejkora

Přítomnost obřího letounu Ruslan na pardubickém letišti není již takovým překvapením. Nezajímavá ale vůbec není. Tento nákladní maxidrobeček k nám nelétá jen pro zábavu.

Armádní náklady

Valnou většinu jeho letů totiž tvoří vojenský náklad určený pro zahraniční operace Armády České republiky (AČR). Materiál, výstroj a výzbroj do zahraničí odesílá a přijímá zvláštní vojenský útvar – Centrum zabezpečení zahraničních operací a mimořádných stavů (CZZO a MS). Ten je zásobovacím a dopravním zařízením pro přípravu, plánování, řízení a organizaci logistické podpory kdekoliv na světě a sídlí v Semtíně. Právě jedině z tohoto místa se odváží veškerý materiál, který mimo hranice republiky potřebují naše jednotky. A to doslova – od nábojů do pistole přes osobní věci vojáků až po hasičská auta. Například do Afghánistánu jde o nejrychlejší a v podstatě i jediný způsob přepravy materiálu.

Zatímco přední částí vyjíždějí vozidla, zadní část spouští dolů kontejneryMěli jsme možnost podívat se, jak takové odeslání a zpětný příjem vojenského materiálu vypadá. Poslat třeba vrtulník nebo obrněný transportér do zahraničí, to není jen otázka samotné přepravy.
Celá věc začíná zpravidla i několik týdnů před samotným transportem. Samotné nakládání letounu totiž vojáci a posádka zvládnou za několik desítek minut.

Plánování je základ

„Základ všeho je dlouhodobé plánování. Jednotka nasazená v zahraničí musí neustále dopředu plánovat. Třeba náhradní díly do aut – neodhadnete dopředu, jestli se něco rozbije zítra nebo za měsíc či vůbec, ale musíte vozidla udržet v chodu, takže potřebujete náhradní díly. Totéž platí u munice, zdravotního materiálu nebo dalšího vybavení," vysvětluje Tomáš Štorek, mluvčí CZZO a MS. Jenže samotným plánováním to zdaleka nekončí.

„Objednávka putuje přes různé části ministerstva a armády až k nám. Buď jsou  věci v armádních skladech a my zařídíme jejich převoz k nám, nebo ne. V takovém případě to pověřený odbor, nebo rovnou náš útvar nakoupí buď pomocí výběrového řízení či přímým nákupem. Všechny věci se pak sejdou u nás v Semtíně, kde čeká další práce. Všechno se musí papírově vyřídit – nákup či vyzvednutí ze skladu, transportovat nebo převoz zajistit, zabalit a připravit k proclení. Na tom procesu se podílí hodně lidí a prakticky pořád nějaký z těchto úkolů vyřizujeme," vysvětluje Tomáš Štorek.

Suvenýry proclít

Síly AČR nasazené v současné době v zahraničí

• Afghánistán – 3 jednotky
• Bosna a Hercegovina (mírový dohled)
• Egypt (Sinajský poloostrov – mírový dohled)
• Somálsko (protipirátské operace spolu s Velkou Británií)
• Kosovo (mírový dohled)

„Například pro letecký transport je třeba munici zabalit tak, aby odpovídala přepravním předpisům pro civilní letectví. Zásobovací lety většinou provádí civilní dopravce. Pak tu máme další specialitu, a tou je celní prohlídka. Samozřejmě, že když do zahraničí posíláme obrněná auta, zdravotnický materiál nebo potraviny, tak nejde o celní poplatky. Celní úřad ale musí zkontrolovat, že zásilka obsahuje to, co je deklarováno v přepravním listu. Na palubě vozidel mohou být třeba dodatečné radiostanice nebo jiná speciálně požadovaná výbava. Kontejnery s nákladem jsou po prohlídce opatřeny celní plombou a teprve pak je můžeme nakládat. To samé platí při přijetí materiálu zpět," objasňuje pro Deník Tomáš Štorek.

Proclení podléhají  i osobní zavazadla příslušníků armády, kteří na misi nastupují, nebo se vrací, takže dovézt si velblouda nebo létající koberec pravděpodobně jen tak nejde.
A to nemluvíme o tom, že pokud je potřeba vyvézt například konkrétní vozidlo, tak je nutné jej do Semtína také dopravit. Po vlastní ose, na podvalníku nebo i železnicí.

„Máme proškolené řidiče, jeřábníky a další zkušené pracovníky. Stejně tak jako přepravní kapacity pro transport čehokoliv. Tahače, kontejnery, podvalníky na těžkou techniku, manipulační zařízení. V tomto jsme zcela samostatná jednotka," říká Tomáš Štorek.
Velkou operaci si příslušníci centra zabezpečení užili tento týden.
Obrněná vozidla Iveco po návratu z Afghanistánu.
Jednu zásilku do Afghánistánu Ruslanem vypravili a další naopak museli přijmout a nebyla zrovna malá.
Z Afghánistánu se vracela obrněná technika – nákladní tatra, pět obrněných vozidel Iveco  a tři kontejnery s pancéřovanými vozidly Land Rover. Tohle všechno se do jednoho Ruslanu krásně vejde.

A znovu dokola..

„Techniku po vyložení převážíme do  semtínského areálu, kde bude čekat na celní prohlídku. Letoun totiž sedal na pardubické letiště pozdě v noci. Teď nás čeká techniku přepravit k jejím původním útvarům, případně do servisního střediska, zkrátka připravit pro její další využití v armádě.  Ostatní materiál je také potřeba proclít a vyzvat majitele k jeho odběru, případně převézt na místo určení vlastními silami. A jak jsme říkali na začátku, odletem a příletem letounů pokračujeme neustále v našem koloběhu vyřizování požadavků," uzavírá Tomáš Štorek.

Srovnání velikostí. AN-124-100 Ruslan proti tahači s palivem.

Antonov An-124-100 Ruslan
Antonov An-124 Ruslan (v kódu NATO Condor) je třetí největší strategický nákladní přepravní letoun na světě. Vzlétl poprvé 26. prosince roku 1982 v tehdejším Sovětském svazu. Maximální užitné zatížení stoje je 150 000 kilogramů. (Pro představu – to jsou dvě železniční lokomotivy, tři tanky T-72 nebo jeden plejtvák obrovský). Dolet s maximální zátěží je 4500 kilometrů (km), prázdný stroj zvládne 16500 km maximální rychlostí 865 kilometrů v hodině. Rozpětí stroje je 73,3, délka 69,1 a výška 20,8 metrů. Letounu ve všech verzích bylo doposud vyrobeno 56 kusů.  Zdroj: wikipedia

Autor:

Místo události:
22.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
VÁŽIL SI MÍČE. Český reprezentant Ondřej Paděra nastřílel Pardubicím čtyři branky.

Malý fotbal: Mistři světa zruinovali Pardubice

Tragicky bohužel skončil střet dvou vozidel na silnici I/35 u Mikulče.
AKTUALIZUJEME
15

Náledí znovu zavírá silnice. U Svitav nehoda skončila smrtí

Jak vybavit malý dětský pokoj?

Bydlíte v malém panelákovém 3+1, máte dvě děti a nevíte, jak je obě vměstnat do malého dětského pokoje? I na malém prostoru se dají dělat zázraky, jen je potřeba při zařizování dětského pokoje trochu přemýšlet!

Čtyřdohoda: Vítězové vsítili jediný gól

Pardubicko - Fotbal: Nejhubenější výhra třikrát přinesla tři body domácím a jednou hostům.

Na evropské tituly dosáhli i Češi

Pardubice - Mistrovství Evropy v karate: Šampionát v Pardubicích ovládlo Rumunsko, Česká republika byla druhou nejúspěšnější zemí.

Noční divadlo: Hraní se slovy před oponou i za oponou s herci

Pardubice - Noc divadel a letošní pestrá paleta nabídek: hry, zpěv i prohlídka zákulisí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT