O hlučnosti vojenských strojů vzlétajících a přistávajících na pardubickém letišti se hovoří takřka permanentně. Diskuse se znovu obnovují v létě, kdy si lidé chtějí posedět na zahrádkách a jsou vůči hluku méně tolerantní.

Faktem je, že vzlétající gripeny jsou slyšet nejen ve Svítkově či na Dukle, ale provoz těchto strojů zaregistrují i lidé v centru města či v Polabinách. Hluk z vojenských strojů by však neměl být zatahován do diskusí o dalším rozvoji letiště. Je totiž nutné rozlišovat mezi vojenskou a civilní částí letiště. Dovolím si tvrdit, že hluk moderních proudových letadel není nijak závratný a příliš se neliší od toho, co musí poslouchat lidé, kterým vede kolem domu železnice či víceproudová silnice.

Civilní letiště by se proto rozvíjet mělo, pro Pardubice bude jedině plus, pokud budou mít dobře fungující a moderní mezinárodní letiště. Stačí si uvědomit, jak jsme v současnosti při cestování po České republice rádi, že se kdysi rozhodlo o tom, že Pardubicemi povede hlavní železniční trať. Argumenty proti rozvoji civilní části letiště, operující s jeho blízkosti centru města, jsou scestné.

Stačí se podívat na některé evropské metropole. Například v Lisabonu je tamní mezinárodní letiště vzdáleno jen šest kilometrů od centra a letadla přistávají přímo nad historickými domy v srdci portugalské metropole. Podobně berlínské letiště Tegel je od Reichstagu a Braniborské brány vzdáleno jen několik málo kilometrů. A to mluvíme o letištích, na kterých je provoz mnohonásobně hustší, než v Pardubicích kdy může být.

„Pár dopravních letadel denně snad nikomu neublíží,“ říká čtenář z Pardubic

Pardubice – Do redakce nám k této „problematice“ přišel příspěvek od pana Honzy z Pardubic, který je na straně příznivců vzdušného přístavu. „Nemohu pochopit, proč má někdo s pardubickým letištěm stále nějaké problémy. Jsme v civilizaci, která se vyvíjí, a tak si pochopitelně žádá své. Doba, kdy přes Pardubice přeletěl jeden blériot je pryč.

Chápu, že současné přelety stíhaček jsou nepříjemné, ale zase jich není tolik, aby se kvůli tomu muselo letiště rušit. Civilní provoz totiž zase až tak hlučný není. Na světě jsou navíc spousty obřích letišť, která zasahují až téměř do středu města. Měl jsem možnost být jak na letišti ve Frankfurtu nad Mohanem, tak třeba na losangelském LAX. V Los Angeles je obří vzdušný přístav obklopen ze tří stran městskou zástavbou, ze čtvrté strany je pak obléván Pacifikem. Letadla startují nad oceán, kde se pak otáčejí.

Když však přistávají, létají těsně nad domy. Když jsem tam letěl, tak jsme pod sebou měli LA jako na dlani. Pilot hlásil, že jsme 150 metrů nad zemí! Přímo nad městem! Pod námi byly silnice, domy, markety a chodili lidé. Nikdo na nás ani nehrozil, ani si nezacpával uši. Prostě to tak je. Celý den a vlastně i noc je nad Los Angeles doslova fronta letadel, která čekají na přistání… V porovnání s pardubickým letišťátkem mi přijdou tyto žabomyší války odpůrců našeho letiště přinejmenším úsměvné. Těch pár letadel denně, která do Pardubic v sezoně zavítají, snad nikomu neublíží…

čtenář Honza z Pardubic