Vybrané řešení by mělo umožnit přiblížení veřejné dopravy, plynulý provoz dopravy a zároveň nechat vyniknout cennou nádražní budovu. Naopak je potřeba oprostit rozhodování od tradičního politického handrkování. Jedině tak se vybere varianta, která bude co nejlépe sloužit občanům Pardubic a celého okolí.
V odborné pracovní skupině Občanské demokratické strany (ODS) pro dopravu z předložených návrhů podporujeme pečlivě připravený projekt Petra Novotného.
Revoluční myšlenkou řešení je obousměrný průjezd vozidel veřejné hromadné dopravy přestupním terminálem před nádražní halou a zároveň vyloučení individuální automobilové dopravy z tohoto prostoru.
Co projekt přinese?
Po úpravách bude tento urbanisticky cenný prostor bezpečný pro pohyb cestujících a umožní zachovat zeleň v parkové úpravě. Především však dojde k významnému zkrácení přestupní doby mezi autobusy, trolejbusy a vlaky.
Výrazně se zvýší propustnost komunikací a křižovatek. Zvýší se také plynulost průjezdu dopravy při nižších rychlostech jednotlivých vozidel. To přinese snížení rizika a počtu dopravních zácp v centru města ve špičce, neboť řidiči nebudou jezdit jako doposud přes Polabiny, ale mohou využít časově výhodnějšího napojení na Hradec Králové i Chrudim.
Navrhované řešení zvýší bezpečnost a kvalitu pohybu pro zranitelné účastníky provozu, kterými jsou cyklisté a pěší. Cyklisté budou na městské stezky napojeni přímo z plochy před nádražím a v projektu se počítá s krytým, komfortním a kapacitním parkováním navazujícím přímo na podchod k nástupištím.
Další opodstatněnou výhodou je optimální využití kapacity prostoru přednádraží pro parkující vozidla před hlavním vlakovým nádražím.
Parkování bude vyřešeno podzemním parkovištěm, stávajícím parkovištěm a dvěma přestupními hranami Kiss and Ride, tedy míst pro krátké zastavení.
Průjezdy autobusů a trolejbusů budou samostatně vedeny v obousměrných proudech díky unikátnímu řešení kruhových objezdů. Tím bude zaručeno dvojnásobné využití prostoru k co nejefektivnějšímu odbavení cestujících a plynulosti provozu v celé části náměstí.
Proč už se nestaví?
Činnosti vedoucí ke stavbě přednádraží byly pozastaveny s tím, že bude v dohledné době vyhlášeno výběrové řízení na výsledný projekt.
Jsem přesvědčen, že tento projekt zůstává nejvhodnější jak z estetického hlediska, tak praktického využití celého úseku pro všechny účastníky provozu.
Věřím zároveň, že tento názor budou s námi, občanskými demokraty, sdílet také odpovědné osoby z vedení Pardubic a Pardubického kraje.
Město Pardubice, místo byť oprávněné kritiky vůči vedení, potřebuje vyřešit hned několik zásadních dopravních problémů a současné opravy ukazují, jak je to náročné pro všechny strany.
Nesmí proto v případě přednádraží zvítězit hlediska a názory, které nemají nic společného s profesionalitou a tím, na co bychom všichni mohli být v budoucnu hrdi.
Naopak výběr optimálního projektu stojí na vzájemné věcné diskuzi bez zášti a osobních postojů.
Hynek Homola, Dopravní skupina Oblastního sdružení ODS Pardubice