O nejdůležitější tahy, které má ve správě Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), se od roku 2017 starají externí firmy.

„Pro případ příchodu mrazů má ŘSD v Pardubickém kraji připraveno dostatek techniky včetně posypového materiálu,“ sdělilo Ředitelství silnic a dálnic. O sníh na komunikacích se letos postará 26 nákladních vozů se sypací nástavbou, 6 traktorových radlic a 6 nakladačů. Na letošní zimu ŘSD připravilo 8 500 tun posypové soli a 500 tun inertního posypu. Posypový materiál mají silničáři uschovaný hned na osmi místech v kraji.

Dříve si Ředitelství silnic a dálnic najímalo na zimní údržbu krajské cestáře, nyní ji ale přiděluje soukromým firmám. Na ty se v minulých letech snášela vlna kritiky. Prosolené a krásně zpluhované kdejaké okresky, zatímco státovky pod sněhem. Paradox, na který si v předchozích zimách stěžovali řidiči, starostové i pardubický hejtman. Státní silničáři i jimi najaté firmy Eurovia a Sovis ale kritiku odmítaly.

O problémech se špatně udržovanými státovkami v zimním období jsme v minulosti psali zde:

„Technika i posypové materiály jsou připravené, stejně jako lidské zdroje. Pokud bude zima taková jako v minulých letech, nemají se řidiči čeho bát,“ řekl Pavol Pecha, ze společnosti Sovis, která se bude starat o silnice prvních tříd.

Silničáři v Pardubickém kraji

V Pardubickém kraji se o silnice starají dva subjekty. Státní silnice první třídy má na starosti ŘSD, které zimní údržbou pověřuje firmy Eurovia a Sovis. Krajské komunikace druhé a třetí třídy v zimě uklízí Správa a údržba silnic Pardubického kraje.

„Mohou se samozřejmě vyskytnout kalamitní stavy tuhých mrazů či nadměrného spadu sněhu, pokud však nebudou trvat celou zimu ale jen pár dní či týdnů, situaci zvládneme,“ dodal Pecha.

O silnice druhé a třetí třídy se od roku 2002 stará krajská příspěvková organizace Správa a údržba silnic (SÚS) Pardubického kraje. Při plánování zimní údržby silnic nižších tříd, včetně financí a množství zásob vychází ze zkušeností z předchozích tří až pěti let. „Z hlediska náročnosti zimní údržby stojí velmi mírná zima řádově osmdesát až devadesát milionů korun, extrémně těžká vyjde na sto padesát milionů,“ informoval ředitel SÚS Miroslav Němec.

Psali jsme:

Některé silnice v Pardubickém kraji však vyžadují speciální ochranu. Výjimky platí pro silnice z Jablonného nad Orlicí do Červené Vody a komunikace I/43 Dolní Orlice – Králíky, tam silničáři používají inertní zdrsňovací posyp s možností zkrápění solankou.

Loňská zima v číslech

V zimě 2020/2021 bylo na silnicích první třídy v Pardubickém kraji použito 5 144 tun soli, 1 890 000 litrů solanky a 550 tun inertního posypu.

Na silnicích II. A III. třídy bylo použito přibližně 10 tisíc tun soli a více jak 35 tisíc tun interních posypů.

V nejnáročnějších dnech spolkla údržba silnic denně i čtyři miliony korun. Výkony strojů Správy a údržby silnic na odstraňování sněhu, posypech a kontrolních jízdách přesáhly hranici 300 tisíc kilometrů, a to na udržované silniční síti v délce tří tisíc kilometrů.

„Silnice Jablonné nad Orlicí – Červená voda, kde silničáři šplhají do nadmořské výšky přes 800 metrů nad mořem se kvůli ochraně významných vodních zdrojů ošetřuje pouze inertním posypem,“ doplnil Radovan Vrátný ze skupiny BusLine, která se o silnice starala již minulou zimu.

close Ve většině úseků se pro zimní údržbu počítá s odhrnováním a úklidem sněhu z vozovek a následné ošetření posypem solí. info Zdroj: SÚS a HZS PK zoom_in Ve většině úseků se pro zimní údržbu počítá s odhrnováním a úklidem sněhu z vozovek a následné ošetření posypem solí.

Hned první letošní sníh, který napadl v listopadu, způsobil několik vážných dopravních komplikací a nehod. Sněžení zaskočilo řidiče například na Svitavsku a Orlickoústecku. Tam koncem listopadu v kopcích uvízly kamiony a policisté řešili několik dopravních nehod, včetně nehody autobusu. Jedna z kolizí skončila tragicky, když u České Třebové zahynul řidič osobního auta.

Loňská zima udeřila až po Vánocích

Podle ŘSD byl za minulý rok nejhorší leden a únor.

„Listopad a prosinec přišel na zimní údržbě na částku lehce přesahující pětatřicet milionů korun. Pak přišla skutečná zima. To se projevilo tím, že leden přišel na více než šestačtyřicet milionů,“ vypočítával minulý rok náklady na údržbu silnic prvních tříd, náměstek hejtmana Michal Kortyš.

Psali jsme:

„Hlavně únorové přívaly sněhu, ledovka a teploty hluboko pod bodem mrazu vyprázdnily sklady. Pořádně snížily zásoby posypového materiálu. Pochopitelně také přišly na dost peněz,“ uvedlo minulý rok ŘSD.