Na výměnu letních pneumatik za zimní už je nejvyšší čas. Odborníci podotýkají, že by měla proběhnout v okamžiku, kdy teplota klesne pod sedm stupňů Celsia. Při nižších teplotách se totiž přilnavost letního dezénu k povrchu silnice začíná podobat přilnavosti tvrdého puku na kluzkém ledě.

Sedm procent českých řidičů přitom letní pneumatiky za zimní vůbec nevyměňuje, a ohrožuje tím ostatní účastníky provozu. A téměř pětina Čechů přezouvá pneumatiky až ve chvíli, kdy napadne první sníh. Vyplývá to z průzkumu, který pro pojišťovnu Direct uskutečnila společnost IBRS na reprezentativním vzorku 1000 respondentů.

Zimní pneu někde nařizuje dopravní značka

Zimní pneumatiky navíc nařizuje hlavně v horských úsecích nová dopravní značka. Místa s upozorněním na povinnou zimní výbavu jsou vybrána tak, aby v jejich blízkosti motoristé mohli najít vhodné místo pro nasazení řetězů a neblokovali dopravu.

„Povinnost používat zimní výbavu mají řidiči do konce března. Platnost značky může být odlišně upravena dodatkovou tabulkou umístěnou pod značkou,“ upozornil mluvčí Královéhradeckého kraje Imrich Dioszegi.

Podrobnou mapku se silnicemi s povinnou zimní výbavou lze nalézt na webu hradecké, resp. pardubické krajské správy a údržby silnic.

U automobilů do 3,5 tuny musí být u zimních pneumatik hloubka dezénu hlavních drážek nebo zářezů nejméně čtyři milimetry na všech kolech. U vozidel nad 3,5 tuny pak hloubka drážek musí být nejméně šest milimetrů na všech hnacích kolech. Použití zimních pneumatik může být nahrazeno použitím sněhových řetězů.

Podle odborníků by komplikované umísťování značek a vyznačování úseků vyřešila obecná povinnost mít zimní pneumatiky na celém území republiky. Novelu zákona obsahující tuto úpravu se však zatím ministerstvu dopravy prosadit nepodařilo.

Ti řidiči, kteří nenechali nic náhodě a už během chladných říjnových dní si chtěli nechat auto přezout do zimních pneumatik, se potýkali až s desetidenními čekacími dobami.

„Z pneuservisu mě poslali domů, že toho nyní mají hodně. Asi zafungovala výstraha meteorologů před sněžením. Mám přijít až příští týden,“ řekl Karel Plzák z Pardubic.

Mnozí motoristé letos sáhli rovnou po koupi nových pneumatiky. Zachvátila je doslova nákupní horečka. Nákupy zimních gum začaly o 14 dní dříve než loni. Důvodem je varování výrobců, že gumy výrazně podraží. Nejoblíbenější jsou podle řady prodejců mezi uživateli značky Goodyear, Barum a Continental. Kromě zimních pneumatik roste poptávka také po lékárničkách, jejichž obsah od ledna příštího roku změnila nová vyhláška.

S autem do hor letos už jedině se zimními pneumatikami

S přípravou na zimní období pomalu finišují silničáři v obou východočeských krajích.

Jednou z prvních věcí, na kterou se budou muset řidiči přichystat, jsou opět desítky úseků, na nichž budou od 1. listopadu povinné zimní pneumatiky nebo sněhové řetězy.

„Jedná se především o příjezdové silnice druhé a třetí třídy v Krkonoších a Orlických horách. Počet značek, které omezují vjezd automobilů bez zimní výbavy, zůstane oproti loňsku stejný,“ objasnil mluvčí Královéhradeckého kraje Imrich Dioszegi.

Řidiči tak narazí na kulaté modré značky se sněhovou vločkou a vyobrazením vozu na 30 úsecích silnic. Povinnost mít zimní výbavu bude například platit v úsecích od Dolního Maršova do Pece pod Sněžkou, Horní Malé Úpy, Horního Maršova, Černého Dolu a Albeřic.

V sousedním Pardubickém kraji se značky objeví na devíti komunikacích. Mezi kritické úseky především patří Suchý vrch. Zimní pneumatiky budou muset mít řidiči hned na několika úsecích silnice I/11 vedoucí z Jablonného nad Orlicí do Červené Vody a také na Vysočině.

Zimní výbavu budou muset mít řidiči na vyznačených úsecích až do 1. března. Řidiči, který nebude značku respektovat, hrozí bloková pokuta až 2000 korun a zapsání jednoho bodu.

KRÁLOVÉHRADECKÝ KRAJ

II/ 295 – Vrchlabí –Přední Labská – Labská – Špindlerův Mlýn
III/28624 – Vrchlabí – Kněžice
III/2956 – Vrchlabí – Strážné – Dolní Dvůr
II/297 – Dolní Maršov – Janské Lázně – Černý Dvůr
III/2961 – Svoboda n. Ú. – J. Lázně
II/296 – Dolní Maršov – Horní Maršov – Temný Důl – Velká Úpa – Pec pod Sněžkou
II/252 – Temný Důl – Malá Úpa – Horní Malá Úpa
III/2962 – Horní Maršov – Dolní Lysečiny – Dolní a Horní Albeřice
II/300 – Mladé Buky – Babí – Žacléř – Královec
III/30019 (30022) – Žacléř – Prkený Důl – Křenov – Lampertice
III/3013 (3015) – Bohuslavice – Sedmidomí – Markoušovice
III/3013– Sedmidomí – Velké Svatoňovice – Batňovice

PARDUBICKÝ KRAJ

I/11 – Jablonné n. O. konec zástavby – křižovatka Čenkovice – nemocnice Červená Voda
I/34 – stoupání „Vendolák“, křižovatka s III/3545 Rychnov – Borová
I/35 – stoupání Hřebeč
I/37 – Trhová Kamenice – Nová Ves
II/315 – Ústí n. O. křižovatka I/14 – Ostrov křižovatka II/314 – Lankškroun
II/366 – Pohledy – Křenov, Křenov – Jevíčko
III/31512 – Česká Třebová – Skuhrov