Zeditovaná a doplněná tisková zpráva Pardubického kraje

"Více než měsíc zbývá silničářům ze Správy a údržby silnic Pardubického kraje do konce zimní údržby. Letošek je zatím finančně náročný, a to zejména kvůli výkyvům počasí v prosinci a lednu. Střídání teplot nesvědčí ani stavu silnic," uvedl mluvčí hejtmanství Dominik Barták.

Na silnicích II. a III. třídy ve správě Pardubického kraje k 21. únoru 2024 proběhly podle něj práce zimní údržby v objemu téměř 69 milionů korun a spotřeba soli dosáhla skoro 6445 tun. Vloni, kdy byla taktéž mírná zima, za stejné období to přitom bylo 53,5 milionu a 4530 tun.

„Průběh tohoto zimního období je velmi nestandardní s velkými extrémy. Až do poloviny listopadu o sobě zima nedala vědět, ale pak přišlo citelné ochlazení s výrazným spadem sněhu. Zimní počasí se sněžením a častou tvorbou sněhových jazyků skončilo s příchodem Vánoc. Prudké oteplení ve dnech 24. a 25. prosince a silný vítr způsobily četné polomy stromů s nutností řešení následků škod,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Zdeněk Vašák.

Dodávka bez řidiče se rozjela od benzinky a skončila v příkopu. Navíc před zraky policie
Auto bez řidiče se rozjelo od benzinky a skončilo v příkopu. Před zraky policie

Na finančně náročnou zimu si ale stěžují i silničáři v jiných krajích.

Silnicím nejvíce vadí výkyvy teplot kolem nuly. A těch jsme si právě kvůli teplému počasí letos užili více než dost, hlavně v první polovině zimy.

Například Liberecký vyjde podle jeho aktuálních informací letošní zimní údržba o pětinu dráž než loňská. Třeba v podhorském Jablonci nad Nisou zaplatili za první dva měsíce této zimy o čtvrtinu víc, dražší byla údržba také v lednu, uvedla ČTK. Je skutečností, že silnicím nejvíce vadí střídání teplot nad nulou a pod nulou. A toho jsme si právě kvůli teplému rázu zimy letos užili více než dost, hlavně v první polovině sezóny.

To potvrzují i pardubičtí cestáři. Nejnáročnější byl podle jejich slov prosinec, naopak zatím nejklidnějším měsícem byl únor. „Kromě tradičních výjezdů kvůli sněhu a náledí jsme řešili i krátkodobě zatopené silnice, zejména v okolí Labe a na některých tocích na Chrudimsku. Po otevření zaplavených úseků bylo nutné opravit škody na systémech odvodnění, příkopech a propustcích. Komplikované bylo zejména odstraňování naplavených kmenů na pilířích mostů přímo v Labi. Na mostě v Kuněticích trvalo několik dní, a to za účasti speciální techniky hasičů s potápěčskou a lezeckou výbavou,“ řekl Vašák.

Zdeněk se navzdory hendikepu stará o Marečka velmi vzorně.
Nevidomý Zdeněk se vzorně stará o desetiletého synka Marka s mentální retardací

Novinkou současné zimní sezony je použití posypové nástavby umožňující větší poměr aplikace rozmrazovacího postřiku k podílu suché posypové soli. „Efektem by měla být nejen rychlejší účinnost s minimem odletu zrn soli mimo povrch komunikace, ale i úspora aplikovaného materiálu a jeho delší trvanlivost na jejím povrchu. V České republice se první nástavby tohoto typu objevují na vybraných dálničních úsecích a například také u kolegů v Plzeňském a Jihomoravském kraji. V podmínkách našeho kraje ověřujeme na dvou vozidlech na našich střediscích Pardubice a Chrudim,“ dodal Zdeněk Vašák.

Silničáři v zimním období provádějí lokální opravy studenou balenou směsí, s většími opravami se vyčkává. První by měly zahájit výrobu od poloviny března.

Mohlo by vás zaujmout: Po milionech kilometrů končí železniční vagony pod drapákem ve Vysokém Mýtě

Zdroj: Deník/ Iveta Nádvorníková