„Je to zklamání, i když jsem to od pana ministra očekávala,“ uvedla včera starostka Přelouče Irena Burešová. Radnice na přípravě výstavby kanálu s investorem – Ředitelstvím vodních cest ČR (ŘVC) – úzce spolupracovala. Například tím, že mu město prodalo několik hektarů pozemků na pravém břehu Labe, které měly po úpravách posloužit jako nové stanoviště pro chráněné druhy rostlin a živočichů. „Dostali jsme za tyto pozemky od ŘVC dvacet pět milionů korun, máme je zapracovány ve svém rozpočtu. Peníze jsme přijali v dobré víře a budeme je investovat.“

Irena Burešová tedy předpokládá, že peníze město vracet nebude a s vykoupenými pozemky si bude muset poradit sám stát. I s tím, aby nebyly již investované peníze do projektu splavnění Labe, jehož je kanál pouze jednou ze staveb, vynaloženy zbytečně. „Celkem je to již kolem osmi set milionů korun, tedy přibližně třetina,“ říká starostka, která odhaduje, že jenom prohrábka Labe z Chvaletic k samotné Přelouči vyšla na tři sta milionů korun. Další peníze stály projekty, výkupy pozemků či výzkum Slavíkových ostrovů, které měl kanál částečně zasáhnout. Právě na tomto slepém rameni Labe nakonec projekt prozatím ztroskotal. Žije zde několik desítek chráněných druhů rostlin a živočichů a ekologičtí aktivisté žalobou nakonec u soudu uspěli se svými argumenty. Ministr Pavel Bursík tedy opětovně rozhodoval o výjimce povolení stavby, se kterou souhlasil jeho předchůdce Libor Ambrozek, a při novém rozhodování se postavil proti této vodní stavbě. S tím, že není opodstatněná.

Přelouč i Pardubický kraj mají kanál zanesen ve svých územních plánech. „Nejhorší pro nás je, i Břehy a Lohenice, protipovodňová ochrana, kterou měl kanál řešit. Už pro četnost záplav. Město z kanálu mohlo profitovat na vyvolaných investicích,“ uvedla starostka.

Konkrétně nejen na vybudování hrází proti velké vodě, ale i dvou nových silničních mostech přes plánovaný kanál a samotné Labe. „Stát by si měl ujasnit koncepci, která zatím nebyla změněna, a v ní se hlásí k podpoře vodní dopravy,“ argumentuje Irena Burešová a dodává: „Budeme vyčkávat.“

Plavební stupeň Přelouč II, jak kanál oficiálně nazýván, měl vyřešit překážku na středním toku Labe. Od Srnojed výše je řeka opět pro lodě splavná až do Pardubic.