Věrná replika legendárního Kašparova letadla Blériot, která se v půlce dubna slavnostně vznesla nad Pardubicemi jako připomínka stého výročí od historicky prvního úspěšného letu nad českým územím, nakonec na červnové vyvrcholení oslav 100 let aviatiky v Čechách nebyla organizátory na pardubické letiště vůbec pozvána!

„Nechápu to a jsem z toho samozřejmě rozladěn,“ řekl Martin Kindernay, jehož společnost repliku Kašparova letadla připravovala především pro tuto akci.

„Pořadatelům jsme se snažili vyjít opravdu maximálně vstříc. Dokonce jsme si ani neúčtovali cenu za pronájem letadla, pouze jsme chtěli, aby nám uhradili jen přepravní a personální náklady v řádech několika tisíc korun. Místo toho si však organizátoři pozvali raději Blériota ze Švédska, který bude stát odhadem několik set tisíc,“ sdělil Kindernay.


Rozladěný Kindernay


„V době, kdy se všude šetří, tak mi přijde zvláštní, když pořadatelé tímto způsobem vyhazují peníze z okna. Zřejmě má jubilejní dvacátý ročník Aviatické pouti hodně sponzorů a může si to dovolit,“ nechal se slyšet zakladatel a jednatel společnosti Kindernayův létající cirkus.

„Tento krok nás hodně mrzí i kvůli týmu, který se na tuto akci pečlivě připravoval. Doslova tím žil. Až těmto lidem tuto novinu sdělím, určitě budou hodně smutní. A to včetně pilota Petra Máry, který má za sebou úspěšný dubnový let s Blériotem na pardubickém letišti,“ podotkl.

PODÍVEJTE SE FOTOGALERII NA DUBNOVÉ OSLAVY S BLÉRIOTEM

S tímto vysvětlením nesouhlasí pořadatelé oslav 100 let aviatiky v Čechách. „Naší prioritou bylo sehnat na tuto akci originály letadel, ne jejich repliky. V případě Blériotu jsme se rozhodli pro letoun, který byl vyroben v roce 1918 a má dokonce motor z roku 1908. Kindernayův Blériot je pouze replikou,“ vysvětlil předseda Sdružení Aviatické pouti Jaroslav Janda.

„Jenže drahý švédský Blériot nemá ke Kašparovi žádnou historickou vazbu. Na rozdíl od naší repliky, která je nejvěrnější kopií Kašparova letounu,“ argumentoval Martin Kindernay. Přijde mu zvláštní i to, že na oslavách české aviatiky bude létat letoun ze Švédska.


Chtěli originál


„Přiznám se, že úplně nerozumím tomu, proč pořadatelé oslav 100 let české aviatiky mají našeho Blériota na oficiál〜ních propagačních materiálech, když mi nyní oznámili, že o něj nestojí,“ divil se Kindernay.

„Na propagační materiály jsme jej umístili proto, že zde v minulosti létal. Osobně v tom problém nevidím. Ještě se ale budeme muset poradit, jestli ho z propagačních materiálů stáhneme nebo ne,“ reagoval Janda.

„ Není to žádná schválnost. S Martinem Kindernayem jsme ještě donedávna měli velmi dobré vztahy. Původně jsme chtěli, aby se na této akci objevil, ale nakonec jsme zkrátka dali přednost originálu letadla,“ podotkl.

„Nechápu, proč se tak najednou pustil do naší kritiky. Asi je rozladěn, že se na této akci neobjeví. Ale v minulosti se zúčastnil řady ročníků Aviatické pouti, kde měl hodně prostoru a za poměrně dost peněz. Navíc jeho Blériot měl před nedávnem nehodu,“ dodal.

„To je sice pravda, ale ne nijak závažnou. Pořadatelům jsem se zaručil, že se nám ho podaří do konání této akce opravit. Vypadá to, že půjde do vzduchu v nejbližší době. Domnívám se, že to bude během několika málo dnů,“ pravil Martin Kindernay.

„Jenže švédský Blériot je oproti jeho české replice ve vynikajícím stavu,“ tvrdil šéf Sdružení Aviatické pouti.

Bude v Pardubicích muzeum aviatiky?

Pardubice – Neúčast na vyvrcholení oslav Martina Kindernaye mrzí i z jiného důvodu.

„Pro návštěvníky oslav 100 let české aviatiky jsme měli připraveno jedno velké překvapení. Chtěli jsme tu symbolicky položit základní kámen k novému Kašparovu muzeu v Pardubicích. Dokonce tu měla naše replika letounu Blériot skončit jako hlavní exponát,“ řeklin Kindernay.

„Jsme přesvědčeni o tom, že průkopník české aviatiky by si něco podobného ve svém rodném městě zasloužil. Určitě by bylo důstojné, kdyby v Pardubicích vznikl dobový hangár, kde by byl vystavena nejvěrnější kopie Kašparova letounu,“ uvedl.

„Tuto myšlenku už máme v hlavě delší dobu. Jednáme o ní i s představiteli města a letiště. Přijde nám škoda, že replika je jen kousek od Pardubic, v sousedním Hradci Králové, s nímž přece jen nemá zas až tak velkou spojitost,“ doplnil Martin Kindernay.

„Když o nás pořadatelé Aviatické pouti nemají zájem, tak asi budeme muset uspořádat v Pardubicích nějakou vlastní akci. Ideální by to asi bylo kolem 19. června, kdy Jan Kašpar uspořádal v Pardubicích svou první veřejnou leteckou produkci,“ uzavřel letecký mecenáš Martin Kindernay.⋌ (td)