V sobotu od 13 hodin začíná na pardubickém závodišti nová sezona. Jak je připravena dostihová dráha? Na to jsme se zeptali jejího správce JIŘÍHO JANDY.

Jak pečujete o dráhu od konce loňské dostihové sezony?
Když skončí dostihová sezona, snažíme se dráhu posekat na dva až tři centimetry se sběrem trávy. Tím se objeví nerovnosti či díry, které můžeme zarovnat a zasypat kompostem, aby si to přes zimu sedlo. Zjara se dráha uválcuje, protože některé mrazíky drn přece jen odchlípnou a musíme to napravit. Přes zimu není vždycky příznivé počasí, tak se věnujeme i renovaci a opravám překážek.

Co vše se dělo s překážkami?
Máme celkem dost umělých překážek, protože všechny klasické steeplechase se tak běhají. Letos jsme je celé rozebrali, spravili železnou kostru, natřeli. Opravili jsme na nich rozbité překližky, protože koně je kopyty prorazí. Podařilo se nám získat vyřazený dopravníkový pás. Je velice pevný. Udělali jsme z něj prvky, které změkčují horní i spodní části překážky. Tahle guma má výhodu, že ji kůň neprotrhne. Máme i překážky proutěné, které jsme vyrobili před dvěma lety. Letos je potáhneme gumou, aby byly bezpečné.

Jak vypadala jarní údržba?
To už na dráze přišla na řadu rutinní sezonní činnost, která začíná hnojením, přiséváním a sekáním trávy.

A co těsně před dostihy?
Před vlastními dostihy je to hlavně kropení dráhy. Děláme i vpichy do půdy zhruba do hloubky 15 centimetrů. Průměr vpichu je dva centimetry. Na metru čtverečním je kolem šedesáti vpichů.

Kdy měříte pružnost dráhy?

Oficiálně v den dostihů nebo den předtím. Zjistil jsem, že nejlépe to poznám podle jízdy na kole. Když se mi jede dobře po dráze, tak je dráha tvrdá, a to je špatně. Když se mi jede špatně, nemůžu to ušlapat, protože se bořím, vím, že dráha je dobrá. Denně testuji stav dráhy na kole a jak se blíží dostihy, musí se mi jezdit hůř a hůř. Pak je to v pořádku. (směje se)

Pardubické závodiště ale není jen tráva, je tu mnoho živých keřů a stromů…
Živé ploty jsme letos opravdu nepodcenili. Přesazovali jsme celou „sedmičku" – druhý živý plot ve Francouzském skoku. Koupili jsme cererit, tím jsme keře pohnojili. Musíme je i zalévat, protože při přesazování jsme zjistili, že dvacet centimetrů navrchu je půda jakžtakž dobrá, ale vespod je suchá – úplná mouka. Celé jaro jsme jezdili s tisíci-litrovou nádrží a zavlažovali keře. V zimě živé ploty zmlazujeme ořezem, kdy je stříháme na mínus pět centimetrů rozměru překážky, aby to na jaře obrazilo a koně se o tvrdé větve keřů zbytečně neškrábali. Před každými dostihy už musí být všechny keře ořezané do správných rozměrů. Na to máme špičkového Pavla Nerada, který to zvládá skvěle. Nůžky mají osm až deset kilo a když se s nimi sahá do výšky dvou metrů, tak je to vlastně i posilovna.

Jak vypadá oranice?
Přes zimu jsme udělali generální opravy techniky, včetně traktůrku, který používáme na úpravu oranic. Vloni se nám v kopřivách bývalého JZD ve Svítkově podařilo objevit zapomenutý pluh, který se tady používal za socialismu – ještě má nápis Státní závodiště Praha. Koupili jsme nové radlice, nechali je ukovat u kováře a letos budeme oranice opravdu orat. Půjdeme do hloubky pětadvacet centimetrů, aby slupka, která je pod deseti centimetry, povolila a voda na některých místech nezůstávala stát a koně se neklouzali. Ti musí přijít do oranice a trošku se tam zabořit. Dostihy se v posledních letech hodně zrychlily, že to až není někdy bezpečné. Angličané mají přísloví, že rychlost zabíjí, takže je chceme opět trochu zpomalit, aby se koně zabořili a nešli tak rychle a nezranili se.

Kdo kontroluje, že je stav dráhy a překážek v pořádku?
Před každou sezonou přijde překážková komise asociace steeplechase, což je asi deset lidí. Ti projdou každý skok, zapíšou případné nedostatky a připomínky. Vznikne zápis, který se pak předkládá řídící komisi v den dostihů. Ta má dvě hodiny na to, aby zkontrolovala, zda jsme nedostatky napravili. Na konci dostihového dne napíše zprávu a svoje připomínky k dráze a další komise to při dalším dostihovém dnu opět zkontroluje. Je tedy neustálý přehled 
o tom, co se na dráze děje. Navíc chodím i za zkušenými žokeji, kteří si dráhu procházejí a kteří na něco mohou upozornit.

Chodí komise s metrem?
Překážky přeměřuje první komise na začátku sezony. Ta řekne třeba: „Nechte tady tu překážku o pět centimetrů výš".

Co nového ve stájích?
Nyní máme zpracovaný projekt na venkovní stáje, které začneme pomalu dávat dohromady. Město teď vypíše soutěž tak, jak zadává veřejné zakázky. Už před dvěma lety jsme jeden box opravili jako vzorový, ale až letos se na to uvolnily prostředky. Podařilo se nám z peněz na údržbu rezervovat asi šest set tisíc korun. Postupně budeme opravovat dveře boxů a vnitřní stěny tak, aby se daly omítnout, dezinfikovat a podobně.