Do obce se podle starosty vrátí život.

„Obec trpěla kamionovou dopravou a silnice na průtahu obcí byla v některých úsecích opravdu úzká. Některé domy jsou na ni vyloženě nalepené a majitelé už je ani neopravovali, zůstaly prázdné. Věřím, že otevření obchvatu bude velká úleva pro ty, kteří u průtahu obce žijí, a do opuštěných nemovitostí se opět vrátí život,“ řekl při slavnostním zprovoznění silnice starosta obce David Morávek.

Nejbezpečnějším krajským městem v oblasti zranitelných účastníků se v loňském roce stal Hradec Králové, na druhém místě skončila Olomouc, na třetím pak Pardubice.
Na silnicích je v Pardubicích bezpečněji. Loni tu při nehodách nikdo nezemřel

Nový obchvat vede podél železničního koridoru a za obcí se napojuje na stávající silnici ve směru na Chvaletice a její obchvat. Pro řidiče se nyní zrychlí cesta mezi Pardubicemi a Kolínem.

„Obyvatelům Kojic přestanou pod okny projíždět nejen osobní, ale také nákladní automobily, což bude mít pozitivní vliv na bezpečnost provozu a snížení hladiny hluku v obci,“ řekl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický, který také připomněl, že tento obchvat patří vedle dálničních přivaděčů k nejzásadnějším a v mnoha ohledech z hlediska přípravy a realizace nejnáročnějším stavbám, na kterých se kraj podílí.

Silnici stavbaři totiž budovali v místě náspu přes rybníky a mokřady a v poměrně složitém území blízko hlavního železničního koridoru.

Stavba se prodražila

Projekt se v průběhu výstavby navíc potýkal s několika problémy.

Stavba obchvatu se protáhla a stála více peněz, než kraj očekával. Zakázku před dvěma lety vysoutěžilo sdružení firem Metrostav Infrastructure a Chládek a Tintěra Pardubice, které nabídlo nejkratší termín zhotovení, za zhruba 232 milionů korun. Stavět se pak začalo v loni v září s tím, že firma stavbu zrealizuje za 371 dní. Stanovený termín se ale silničářům nepodařilo dodržet.

Severovýchodní obchvat Pardubic
Z Globusu na Dubině za pět minut. Projeďte se už nyní po budovaném obchvatu

Komplikace nastaly u přeložek elektrického vedení u domů, které stály v cestě nové silnici, a byly tak určené k demolici. Podle hejtmanství ale vznikl problém už při vypracování projektové dokumentace. Kraj navíc s původním projektantem ukončil smlouvu a vybral novou projekční kancelář.

Zdroj: Remešová Nikola

„Rozpočet stavby stoupnul nakonec až na 264,5 milionů korun bez DPH nejen kvůli zvýšení cen materiálů a válce na Ukrajině, ale i kvůli nepředvídatelným situacím na stavbě,“ potvrdil náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Michal Kortyš, který připomněl, že záměr projektu vznikl už v roce 2006 a ve hře byly dvě možnosti vedení trasy.

„Nakonec se tady zvolila složitější varianta, kolem rybníka a trati, protože se nechtělo zabírat pole, pozemky a les. Já si myslím, že to byla správná cesta,“ doplnil Kortyš.

Nový obchvat Kojic, jehož stavba začala loni v září, měl být hotový za rok.Pardubický kraj ale změnil termín dokončení na konec dubna 2023.
Stavba obchvatu Kojic má problémy. Hotovo má být až příští rok v dubnu

Pardubickému kraji s financováním pomohly evropské fondy, které na stavbu přispěly zhruba 182 miliony korun.

V Pardubickém kraji v současné době silničáři pracují na dalších stavbách. Stavbaři budují obchvaty Rokytna a Dašic. Ředitelství silnic a dálnic pak začalo s výstavbou severovýchodního obchvatu Pardubic.