Dobře si totiž pamatují, jak to vypadalo loni, když se kraj pustil do pokládání nového povrchu na Hradecké ulici a na čas kvůli tomu zcela uzavřel Wonkův most.
Uzavírky kvůli pokládce tichého povrchu trvaly již od druhé poloviny dubna.

Kolony aut se staly příčinou mediální rozepře mezi magistrátem a hejtmanstvím, které se vzájemně obviňovaly ze zavinění komplikací.
Most byl uzavřen v pondělí 3. června a první den se o dopravní situaci v Pardubicích nedalo hovořit jinak, než jako o totálním kolapsu. Řidiči čekali až v několikahodinových frontách a pardubický magistrát zavalila lavina stížností.
„Ptají se, kdo tak nekompetentně rozhodl. Dost těžko se jim vysvětluje, že v Pardubicích, kde jsou některé silnice v majetku státu, jiné v majetku kraje a další vlastní město, nezafungovala koordinace při plánování oprav," konstatovala tehdy primátorka Pardubic Štěpánka Fraňková.

Málo informací?

Někteří řidiči měli pocit, že o uzavírce dopravní tepny Pardubic nedostali dostatečné množství informací. „Udělal někdo něco pro to, aby zmírnil následky tohoto stavu? Šéfa dopravy bych teď poslal rozdávat řidičům omluvy a teplou kávu," nechal se slyšet čtenář Deníku Michal Doležal.

Dopravní policie ráno do akce nasadila pouhé tři policisty. I to se stalo terčem rozmrzelých reakcí řidičů, kteří měli pocit, že je v tom „dopraváci" prostě nechali.
„Větší počet policistů by z našeho pohledu nevyřešil nic. Pokud nejsou dány žádné objízdné trasy, není ani v lidských silách tisíce aut někam usměrnit," sdělil mluvčí pardubické policie Jozef Bocán.

Vlna kritiky

Vlna kritiky se snesla i na Správu a údržbu silnic Pardubického kraje (SÚSPaK).
„My jsme od samého počátku se všemi dotčenými subjekty jednali o úplné uzavírce. Nutí nás k tomu technologický postup," oponoval Antonín Jalůvka, technický náměstek SÚSPaK.
Po počátečních velkých dopravních problémech se ovšem situace uklidnila. Řidiči se naučili krizovým místům vyhýbat. Navíc se vedení města i kraje snažilo, aby oboustranná uzavírka mostu byla co nejkratší, a tak většinu času byl průjezdný alespoň jeden pruh.

Proč byl uzavřen Wonkův most?
Wonkův most byl uzavřen kvůli opravě celé Hradecké ulice, od ČEZ Areny až ke kruhovému objezdu u hypermarketu Globus. Silničáři dávali na úsek dlouhý zhruba 2,5 kilometru takzvaný tichý povrch, který snížil hlučnost až o pět decibelů.
Podle vyjádření ředitele Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslava Němce je takových úseků v republice asi sedm.
Princip tichého povrchu spočívá v tom, že asfaltová směs obsahuje gumový granulát. V povrchu vozovky se vytvoří kapiláry, které nepříjemný svist auta zmírní. Navíc má pak vozovka lepší protismykové vlastnosti nebo vykazuje i paměť, při určité deformaci se vrací do výchozí polohy. Zároveň je povrch asi desetkrát odolnější, když se pod ním objeví trhliny, nepropadne se a nepraská.