Tak nedávno nadávali motoristé, když se projeli po „opraveném“ úseku sotva deset let staré silnice mezi pardubickým Globusem a Opatovicemi nad Labem při cestě do Hradce Králové. Na bílý asfalt, rovný jak zrcadlo, silničáři položili tenký, ale hrubý koberec. Jízda je nyní mnohem hlučnější.
„Na vozovku byl položen takzvaný grifívr, udržovací nátěr. Jde hlavně o prevenci, asfalt má životnost deset let a lepší je postarat se o prodloužení jeho životnosti dřív, než bude pozdě. Podobný koberec byl položen i na státovce mezi Cerekvicí nad Loučnou a Litomyšlí,“ uvedl zástupce ředitele pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Jiří Jedlička.
Sedmikilometrový úsek silnice, která nahradila původní „hradubickou“ spojnici, je v provozu od roku 1996. Hrubší koberec je sice hlučnější, ale podle odborníků bezpečnější než původní hladký asfalt. Motoristé by jej mohli ocenit hlavně za mokra.
Podobně řidiči kroutili hlavou, když před lety silničáři vyfrézovali hluboké čtverce do zbrusu nové silnice na výpadovce z Chrudimi na Havlíčkův Brod. Záplaty jsou patrné dodnes. Tehdy byl důvod jiný: Původní asfalt byl nekvalitní kvůli příměsím gumy a začal se rozpadat. Stejný problém postihl i hlavní silnici u Třebechovic pod Orebem na Královéhradecku.