Ocenění Komedie roku získala hudební retro inscenace Tajný deník Adriana Molea ve věku 13 a ¾ pražského Divadla v Dlouhé. Diváci jako vítěze zvolili hudební komedii 60’s aneb Šedesátky Městských divadel pražských.

„Odborná porota ve složení předsedkyně činoherní komise Cen Thálie Jana Paterová, publicistka a PR manažerka Divadla v Dlouhé Karola Štěpánová, kritik a dramaturg Zdeněk A. Tichý, režisér a překladatel Jaromír Janeček a pedagog JAMU Miroslav Ondra svou cenu předala Městskému divadlu Brno za komedii o světě vědy Dotkni se vesmíru a pokračuj,“ řekl mluvčí Východočeského divadla Radek Smetana.

Studentská porota tvořená studentkami Masarykovy univerzity Brno, Univerzity Pardubice a Univerzity Palackého v Olomouci ocenila Pohřeb až zítra Švandova divadla na Smíchově.

Cenu za nejlepší ženský herecký výkon festivalu získala Kamila Sedlárová z hradeckého Klicperova divadla za roli Dawn v inscenaci Vincenc, v mužské kategorii zvítězil Petr Štěpán jako Bohumil Plánovský v komedii Městského divadla Brno Dotkni se vesmíru a pokračuj.

Také Cena za nejlepší režii putovala do Městského divadla Brno, obdržela ji režisérka Hana Burešová.

Cenu Genia smíchu si už v úterý odnesl Boleslav Polívka.

Festival smíchu pohledem redaktorů Deníku

*
Letošní ročník Grand Festivalu smíchu byl nesmírně vyrovnaný. Neobjevila se na něm žádná komedie, u které by si člověk už během sledování řekl, že se jedná o jasného favorita. Ale ve festivalovém programu se tentokrát nevyskytla ani inscenace, u které by divák kroutil hlavou nad tím, jak se mohla dostat na přehlídku nejlepších divadelních komedií.

Vrcholem festivalu byla tragikomedie Obraz, kterou přivezla ostravská Aréna. Konverzační komedie je nesmírně složitý žánr a tady se díky brilantním hereckým výkonům podařilo skloubit komediální rovinu s tou vážnější. Malicherná hádka o kvalitě jednoho drahého obrazu totiž končí téměř totálním rozpadem přátelských vztahů mezi trojicí dlouholetých kamarádů.

Právě v této inscenaci by se dal také hledat nejlepší mužský herecký výkon, jen je nesmírně těžké rozhodnout se, který ze tří účinkujících si cenu vlastně zaslouží. Nejvíce smíchu ale do inscenace asi vnesl Josef Kaluža jako smířlivý loser Ivan.

Nejvýraznější ženskou postavu vytvořila Kamila Sedlárová v tragikomedii Vincenc hradeckého Klicperova divadla. Její Dawn je okázale vyzývavá, bezprostřední, veselá, na první pohled se zdá taky povrchní až hloupá. Přitom je to velmi citlivá postava.  Lukáš Dubský

*Grand Festival smíchu se letos snažil ukázat, že kvalitní komedie nejsou jen o salvách smíchu, ale mají i hlubší přesah, který diváky nutí k zamyšlení.

Skvělou kombinací obojího byla konverzační komedie Obraz, která nabídla sondu do mezilidských vztahů a s vtipem i nadhledem ukázala, že k svým blízkým se často chováme nejhůře.

Pokud bychom inscenace hodnotili podle množství vyvolaného smíchu, zvítězilo by domácí Hoří, má panenko! a 60’s aneb Šedesátky Městských divadel pražských. Nutno podotknout, že i tyto inscenace upozornily na rozmanité sociální problémy. V programu letošního ročníku se ostatně jen těžko hledal nějaký slabší kus.

V mužských rolích nejvíce zaujal Petr Štěpán v komedii Dotkni se vesmíru a pokračuj Městského divadla Brno. Jako Bohumil Plánovský byl zábavný, vtipný a zároveň výborně vykresloval vnitřní morální dilemata.

Nejlepší ženský komediální herecký výkon předvedla Martina Sikorová v inscenaci Hoří, má panenko! Východočeského divadla Pardubice. Její Růžena Šimordová sice nebyla hlavní postavou, ale bavila při každém svém výstupu. Martina Sikorová tak ukázala, že jedno z největších divadelních klišé – že neexistuje malých rolí – je pravdivé.  Lenka Štěpánková