První rok své činnosti má za sebou nová Komise pro sport Rady města Pardubice. Její předseda Vladimír Pitter zhodnotil uplynulé období velice kladně.

Nadchla jej především odbornost jednotlivých členů a rovněž jejich velký zájem o práci v komisi. Právě Komise pro sport se řadí mezi nejčastěji se scházející komise Rady města Pardubice.

Frekvence schůzí je opravdu vysoká

„Naše komise patří mezi ty s největší frekvencí schůzek, což mě velice těší. A to nepočítám jen oficiální schůze, ale rovněž nespočet jednání subkomisí, které mají na starosti vždy určitou oblast sportu, respektive vypsaných grantů. Těch naše komise vypsala v roce 2011 celkem dvanáct, v různých směrech, takže se nám podařilo obsáhnout většinu potřeb sportovních organizací,“ sdělil předseda Vladimír Pitter.

Komise pro sport je vlastně poradním orgánem rady města. Má 13 členů, tajemníka a dalších 5 odborníků s hlasem poradním, kteří jsou nominováni radou města.

Členové komise odborníky v oboru

„Představitelé komise jsou odborníci napříč celým sportovním spektrem ve městě, navíc nám také pomáhá pět jmenovaných odborníků s poradním hlasem. Jejich názorů si velice vážíme a při rozhodování zohledňujeme,“ přiblížil složení komise Vladimír Pitter.

Rozhodnutí a návrhy ve formě doporučení předkládá komise Radě města Pardubice. Pokud se s nimi rada ztotožní, putují dále k zastupitelům ke schválení. V převážné většině jsou její doporučení zastupitelstvem schválena.

Nejvíce zodpovědná práce komise spočívá v rozdělování financí pro sport ve městě tak, aby byl systém efektivní a smysluplný.
Podpora sportu v Pardubicích klade velký důraz na mládežnický sport a zvýšení zájmu mládeže o sportování.

„Dotace do 50 tisíc korun schvaluje přímo rada města, vyšší částky musí schválit zastupitelstvo. Přes komisi pro sport prošlo v roce 2011 celkově 42.832.628 korun, na které dosáhla víc než stovka sportovních subjektů ve městě,“ prozradil předseda komise.

Kam jdou rozdělené peníze?

Rozdělená částka se skládá z dotací z rozpočtu města (7.418. 048 korun), na Program podpory sportu (13.838.280 korun), na nájemné při Programu podpory sportu (3.042.300 korun), na nájemné ČEZ Areny (16.298.000 korun) a na nájemné – plavání (2.236.000 Kč).

Přerozdělování veřejných finančních prostředků není jedinou činností komise. Všichni její členové se aktivně podíleli například na připomínkování dostavby sportovní haly Dašická.

„Po osobní prohlídce haly a podrobném prozkoumání smluv jsme zpracovali k této hale podrobný dokument řešící sportovní nedostatky. Společně s komisí Českého svazu tělesné výchovy (ČSTV) se rovněž podílíme na vyhlašování nejlepších sportovců okresu Pardubice,“ doplnil Vladimír Pitter.

Kromě úspěchů se komise setkala také s jedním neúspěchem. Nepodařilo se jí na politické scéně prosadit systém financování „páteřních sportů“. Tento projekt vznikl na základě signálů od různých sportovních organizací ve městě. Těm totiž značně ubývají sponzoři.

Ubývá peněz, ale také sponzorů

„Ve sportu se pohybuji už mnoho let a vím, že současná doba není jednoduchá. Finanční vliv ČSTV se výrazně snížil a ve sportovní oblasti razantně ubylo peněz od sponzorů,“ uvedl Vladimír Pitter.

Projekt rozděluje sporty do kategorií podle jasných kritérií. Podle předsedy by měl by svůj vlastní rozpočet, který by se ostatních sportů nedotýkal. Tím by zbylo více financí pro další sporty v Pardubicích ze stávajícího programu podpory sportu.

„Dokážu si představit financování „páteřních sportů“ například z prostředků, které město získá díky novému loterijnímu zákonu. Na druhou stranu nikdo přesně neví, jaké dopady na financování sportu v Pardubicích bude mít dostavba plaveckého areálu, potažmo financování jeho provozu,“ řekl předseda.

„Na tomto projektu jsme usilovně pracovali přes 3 měsíce a účastnili se tak nespočtu schůzek a jednání. Bohužel návrh zatím zastupitelstvem neprošel,“ konstatoval Vladimír Pitter.

Jednání o spravedlivém dělení

Ani v tomto ohledu členové sportovní komise nerezignují. Nadále budou vést usilovná jednání s politickými činiteli Pardubic, aby byl systém rozdělování veřejných financí do sportu spravedlivý a mohl fungovat dlouhodobě.

„Celý projekt se snažíme připravit tak, aby se stal univerzálně použitelným systémem financování pardubického sportu bez ohledu na politickou situaci na radnici,“ uzavřel Vladimír Pitter.

V současné době mají členové komise pro sport napilno s přípravou vypsání grantových programů pro letošní rok. Jen v lednu měli tři schůzky. Veškerá snaha směřuje k tomu, aby se podmínky pro jejich získání podařilo včas oznámit veřejnosti, především sportovním organizacím ve městě.

O vypsaných programech na rok 2012 v oblasti sportu se mohou zájemci dozvědět 
nejen z tisku, ale mohou si je i přečíst na webových stránkách města www.pardubice.eu.

(iko)