Východočeské muzeum v Pardubicích táhne. Počty návštěvníků mu rostou doslova raketově.

V loňském roce jich přišlo o 18 000 více než předloni a celková cifra je přes 100 000 návštěvníků.

LIDÉ SE VRACEJÍ

„Jsem přesvědčený, že za to vděčíme především obyvatelům Pardubic, kteří nám fandí a pravidelně se vracejí. Samozřejmě, že letos táhly novinky, zbrusu nové expozice, kvalitní výstavy a rozličné kulturní akce: divadelním festivalem počínaje a sportem konče," říká ředitel Východočeského muzea v Pardubicích Tomáš Libánek. Vracející se návštěvníci ukazují na jediné, že program muzea je atraktivní.

Muzeum těží i z toho, že jeho expozice sídlí přímo v národní kulturní památce, pardubickém zámku, který je sám o sobě dostatečným magnetem. I na tuto notu proto vloni hrála propagace.

Vyplatilo se. I s drobným pomocným bonusem ze sousedské závisti. Slogan „Nudíte se v Hradci? Zámek Pardubice!" díky ní zlidověl a vešel do povědomí.

Korunu v návštěvnické přízni přinesly muzeu korunovační klenoty.

Ač je to poměrně krátce otevřená výstava (od loňského listopadu), odlesk historie a české státnosti přivedl na zámek každého osmého návštěvníka. Jen za loňský rok si klenoty prohlédlo 12019 lidí a toto číslo i nadále stoupá.

KŮŇ, TRADICE I VÁLKA

Slušně si vedly i další expozice: Starokladrubský kůň přitáhl 8382, Slunovrat, Vánoce, Hromnice 6973 a Velká válka 6583 návštěvníků.

V loňském roce muzeum rozšířilo výstavní prostory o více než tisíc metrů čtverečních a rozpracovalo dramaturgii programu pod širým nebem. Divadelní festival Pernštejn(l)ove a Zámkohraní aneb Krásný dětský den se díky své úspěšnosti letos zařadí mezi zavedené podniky, jako je Pardubická muzejní noc.

KLESLY NEMUZEJNÍ AKCE

„Návštěvnost rozlišujeme podle druhu akcí. Výstavy, stálé expozice a doprovodný program k nim včetně přednášek navštívilo přes 55 tisíc lidí, což je o 13 tisíc více než předloni. Další skupinou jsou různé kulturní akce v naší režii, jejich návštěvnost vzrostla z 15 na 25 tisíc," vysvětluje Tomáš Libánek.

Jediný pokles návštěvnosti zámku zaznamenaly akce, které muzeum nepořádá, ty loni navštívilo necelých 30 tisíc lidí, tedy o pět tisíc méně než v roce 2015.

POKLAD STOLETÍ

Letos se tak Východočeské muzeum v Pardubicích zapsalo do dějin numismatiky hned zkraje roku 2016 – denárovým pokladem století. Výstavu mincí z Chýště viděla řada zahraničních hostů z různých koutů Evropy a neunikl ani zájmu odborné veřejnosti.

Co pomohlo? Nuda v Hradci
Jak se říká tomu, když jediný plakát na regionální muzeum oběhne celou republiku? Bingo. Za cenu více než přijatelnou si Východočeské muzeum prostřelilo cestu do sdělovacích prostředků s reklamou, za ty prachy nemyslitelnou. Pomohla k tomu pouhá jediná nevinná reklama na trolejbusu v sousedním Hradci Králové. Díky pobavení nad přehnanými a ublíženými reakcemi některých hradeckých „patriotů" a také vedení města se reklamě i zámku dostala celonárodní pozornost. Slogan: „Nudíte se v Hradci? Zámek Pardubice!" zlidověl a nutno dodat, že ostuda, kterou si uřízl sousední Hradec, Pardubice také potěšila…