Takzvaný multimodální uzel letecké, lodní, silniční a železniční dopravy. Taková je vize Pardubic, která byla včera představena na příznačně nazvané konferenci Pardubice 2030, jež se za účasti místních politických špiček a pod záštitou Pardubického deníku konala na radnici na Pernštýnském náměstí.

Právě podpora hromadné, nikoliv individuální, dopravy a výstavba kvalitní dopravní infrastruktury je obrovskou příležitostí v současných dotačních programech EU. Řekl to pardubický primátor Martin Charvát.

„Chtěli bychom představit vizi města do roku 2030. Jaké by město mělo být a jak já to vnímám. Prvním bodem je letiště. Podařilo se dokončit odbavovací halu a v současné době narůstá objem pasažérů. Nemáme ambice být mezinárodním letištěm, ale využít příležitost. Rovněž to, že jsme za hodinu vlakem v centru hlavního města, je model, který dnes známe z mnoha zemí Evropy,“ uvedl Charvát.

Obrovským zastáncem propojení všech druhů dopravy včetně lodní právě v Pardubicích je především zdejší poslanec Martin Kolovratník.

Jak by měly Pardubice vypadat za 12 let? O tom se mluvilo na včerejší konferenci na zdejším magistrátě.

„Hodně se debatuje o tom, jestli velká města mají kráčet směrem, aby byla spíše chytrá, nebo aby byla takzvaně více zelená, ekologická. Já osobně se domnívám, že ten správný směr je od všeho trochu. A výsledkem, dle mého, bude přívětivé město. Přívětivé pro bydlení, přívětivé pro práci i podnikání, přívětivé pro sport, zábavu i relaxaci. Přívětivé pro běžný život,“ uvedl primátor Martin Charvát.

Vedle zmíněné dostavby obchvatů, z nichž je zatím hotov jen západní průtah městem, mluvil primátor o vizi nákladné rekonstrukce obou hlavních sportovišť – letního stadionu u Tyršových sadů a na Dukle. Neopomněl také plány na rozvoj cyklistiky ve městě včetně projektu sdílených kol.

Největší zájem přítomných však vzbudila právě vize Pardubic jako hlavní české dopravní křižovatky všech druhů dopravy.

„Žádné jiné město v Česku nespojuje možnost integrovat železniční, silniční, lodní a leteckou dopravu,“ zdůrazňuje poslanec Kolovratník.

Celý tento dopravní uzel by se měl nacházet v prostoru mezi hlavním nádražím, letištěm, Rosicemi nad Labem a Svítkovem. Už několik desetiletí sice naráží na neúspěch Ředitelství vodních cest s prosazením výstavby plavebního stupně v Přelouči, přesto by podle Charváta i Kolovratníka bylo chybou se této vize vzdát. Schopné propojit se jsou totiž podle nich i zbývající tři druhy dopravy.

„Přístav v Pardubicích by měl být v roce 2030. Pokud tu vizi vzdáme, tak ekologové vyhrají a kamiony dál budou jezdit do centra tohoto města,“ míní primátor Charvát.

Konferenci Pardubice 2030 uspořádala redakce Pardubického deníku ve spolupráci s magistrátem města Pardubic v rámci projektu Deník s vámi.

Vize ve zkratce
• Postavit zbývající obchvaty města (jihovýchodní, severovýchodní a jihozápadní)

• Dokončit rekonstrukci nádraží, trati a přilehlých terminálů včetně terminálu Jih na dukelské straně nádraží, kde bude parkovací dům, propojený lávkou nad kolejemi s druhou stranu terminálu

• V případě úspěchu s prosazením realizace plavebního stupně Přelouč a zesplavněním Labe do Pardubic postavit mezi Svítkovem a Rosicemi přístav s překladištěm